Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av agusta44
#703969
Frode55 skrev:Skulle man möjligtvis kunna få ett tips om vilket / ett shampoo som rekomenderas? Vilket har du/ni bra erfarenheter med? :wink:

Jag skulle rekommendera Autoglym Carschampo Nr 14, Ultima Paint Guard Wash eller något av Meguiars schampon. :-)-)

Två andra som är om tyckta är Trutest Vaxschampo Plus och KombiDelta Xtreme har dock inte själv testat någon av dessa två.

//MVH
av xerys2012
#703998
[quote Jag skulle rekommendera Autoglym Carschampo Nr 14, Ultima Paint Guard Wash eller något av Meguiars schampon. :-)-)


//MVH[/quote]

Som jag förstått det, funkar dessa utmärkt på lackbehandlade bilar, ditec, MrCap? eller har jag fel...? ??:-/
Användarvisningsbild
av Funk
#704069
Man kan använda vilket schampo som helst, klarar inte lackskyddet det så är det inget lackskydd... Glans eller vaxschampo kan göra att man får lite extra avrinning och glans men det är tveksamt om man märker någon större skillnad.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#704070
Man kan använda vilket schampo som helst, klarar inte lackskyddet det så är det inget lackskydd... Glans eller vaxschampo kan göra att man får lite extra avrinning och glans men det är tveksamt om man märker någon större skillnad.

/Thomas
av umekille
#704079
Yes diskmedel är skonsamt och effektivt.
Det bästa medlet hålla däcksidor snygga.
Biltemas billigaste vax-shampoo har förvånat mej
då det faktiskt då jag bara provade rätt stark blandning
i en duschflaska utan svampande på blöt bil...åkte genom
en bildushtvätt och efteråt syndes det var jag fuskat med
duschflaskan...så jag fick göra om det :D
Användarvisningsbild
av Funk
#704354
Diskmedel är INTE bra för lacken ! Det är designat för att lösa animaliskt och vegetabiliskt fett vilket medför att det effektivt dar död på lackskydd samt även lär åldra plast eftersom det löser mjukgörare i ett flertal plaster. Vanligt bilschampo är inte dyrt, varför inte använda det..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Frode55
#704389
Funk skrev:Diskmedel är INTE bra för lacken ! Det är designat för att lösa animaliskt och vegetabiliskt fett vilket medför att det effektivt dar död på lackskydd samt även lär åldra plast eftersom det löser mjukgörare i ett flertal plaster.
/Thomas
Hmmm... Jag brukar stänka i lite av diskmedlet YES i spolarbehållaren då jag fyller den med nytt vatten (och på vintern fyller jag den även med koncentrerad spolarväska).

Men är även så små mängder inte bra, menar ni? :?:
Spolarblandningen, inkl YES, stänker ju också in på lacken bredvid/över/under vindrutan och bakrutan på min V70.....
Användarvisningsbild
av Funk
#704632
En droppe (ganska bokstavligen) i spolarbehållerna är OK, och t.o.m bra då det sänker ytspänningen på vattnet..

/Thomas
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]