Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tobbz
#758561
Ska ni försöka hålla bilen finish i schak så finns det inget annat än att köpa produkter ur Meguiars sortiment !
Top of the line och resultatet är löjlig bra, vill man sedan ha extra finish så köper man deras lera,polish och carnauba wax och kör för hand.
Tar lika lång tid som med maskin och resultatet är detsamma !
Användarvisningsbild
av Funk
#758852
Återigen som svar på tobbz envisa repeterande att Meguiars jobbat för hand är bäst i världen:

Tvätta bilen med ett bra medel och du skall se att de flesta reporna kommer fram igen...båda vaxen är "fyllande" och döljer repor som är kvar.
Maskinpolering är förvisso inte nödvändig i alla lägen, men de flesta moderna lacker är så hårda att handarbete inte räcker om man verkligen vill ha bort reporna.

/Thomas
av snejkaj
#950775
Vintertid tycker jag det är lönlöst att göra annat än att lägga på en riktigt bra kallavfettning upp till fönstren och en bra alkalisk på resten. Sen blåser man av med högtryck och har en hyfsat ren bil tills man kört några kilometer och sen är det smutsigt igen. Tidsåtgång i gds-hall är ca en kvart.
Sommartid polerar jag en gång och lägger på lackskydd (Glare just nu) och sen underhåller jag med vax lite då och då. Tvättar med svamp ibland och avfettning och högtryck ibland. Har oftast rena och blanka bilar :)
av Tobbe1977a
#954641
snejkaj skrev:Vintertid tycker jag det är lönlöst att göra annat än att lägga på en riktigt bra kallavfettning upp till fönstren och en bra alkalisk på resten. Sen blåser man av med högtryck och har en hyfsat ren bil tills man kört några kilometer och sen är det smutsigt igen. Tidsåtgång i gds-hall är ca en kvart.
Sommartid polerar jag en gång och lägger på lackskydd (Glare just nu) och sen underhåller jag med vax lite då och då. Tvättar med svamp ibland och avfettning och högtryck ibland. Har oftast rena och blanka bilar :)
Jag brukar enbart köra med en alkalisk avfettning på vintern då den inte tar lika hårt på lackskyddet som en kallavfettning gör. Brukar då o då även tvätta med svamp så man får bort det allra grövsta smutsen, får man inte alltid när man enbart kör med högtryck.

Sommartiden brukar jag polera upp bilen riktigt en gång på våren med maskin och underhåller den sedan med snabbvax då o då. Gör man det så lossnar skiten och alla flugorna i grillen lite lättare.
Sedan skall man tillägga att det finns väl inget härligare än att glida runt en vår/ sommardag med rentvättad bil och titta på alla andras bilar som är smutsiga. ;)
av snejkaj
#954691
Tobbe1977a skrev:
snejkaj skrev:Vintertid tycker jag det är lönlöst att göra annat än att lägga på en riktigt bra kallavfettning upp till fönstren och en bra alkalisk på resten. Sen blåser man av med högtryck och har en hyfsat ren bil tills man kört några kilometer och sen är det smutsigt igen. Tidsåtgång i gds-hall är ca en kvart.
Sommartid polerar jag en gång och lägger på lackskydd (Glare just nu) och sen underhåller jag med vax lite då och då. Tvättar med svamp ibland och avfettning och högtryck ibland. Har oftast rena och blanka bilar :)
Jag brukar enbart köra med en alkalisk avfettning på vintern då den inte tar lika hårt på lackskyddet som en kallavfettning gör. Brukar då o då även tvätta med svamp så man får bort det allra grövsta smutsen, får man inte alltid när man enbart kör med högtryck.

Sommartiden brukar jag polera upp bilen riktigt en gång på våren med maskin och underhåller den sedan med snabbvax då o då. Gör man det så lossnar skiten och alla flugorna i grillen lite lättare.
Sedan skall man tillägga att det finns väl inget härligare än att glida runt en vår/ sommardag med rentvättad bil och titta på alla andras bilar som är smutsiga. ;)
Körde en riktig fintvätt i fredags med hela programmet. Kallavfettning, alkalisk avfettning, svampning och Sonax detailer som avslut :) Den stod och glänste på jobbet ända till jag skulle åka hem... då började det regna (:-)

För övrigt blev jag väldigt nöjd med Sonax Intense shine detailer. Extremt vattenavvisande yta. :-)-)
av angarna
#1214154
Varför hålla på med kallavfettning under vintern?
Använd alkaliskt bara, skumma på och blås av sedan. Svevia och de andra saltmarodörerna gör det ju ändå omöjligt att hålla bilen ren.
Ett bra grundskydd räcker innan vårens rengöring och påläggning av nytt lager med Labocosmetica Benificia.
av Lobocut
#1234364
angarna skrev:Varför hålla på med kallavfettning under vintern?
För att vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning.
Att låta detta sitta kvar under hela vinterperioden är bara idiotiskt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1234381
angarna skrev:Varför hålla på med kallavfettning under vintern?
Använd alkaliskt bara, skumma på och blås av sedan. Svevia och de andra saltmarodörerna gör det ju ändå omöjligt att hålla bilen ren.
Ett bra grundskydd räcker innan vårens rengöring och påläggning av nytt lager med Labocosmetica Benificia.
Olja löser olja, därför används kallavfettning, och jag använder det dessutom året runt.

Kanske inte detta inlägget man ville skriva e[…]

Tack för tipset, fick lokala Mekonomen att be[…]

Har en fullkomligt annan motor, bensinturbo B5254T[…]

Skulle gissa på den (stora) kontakten i mot[…]