Sida 1 av 2

Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: ons 14 jan 2009, 18:35
av Barkbiten
"Vanlig punkteringssprej, som säljs på mackar runt om i landet, kan förvandla bildäcket till en bomb. Drivgasen i sprejen har samma sprängkraft som trotyl. Efter två dödsolyckor kräver Däckspecialisternas riksförbund ett stopp."

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 490325.ece

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: ons 14 jan 2009, 23:01
av CarMan
Barkbiten skrev:"Vanlig punkteringssprej, som säljs på mackar runt om i landet, kan förvandla bildäcket till en bomb. Drivgasen i sprejen har samma sprängkraft som trotyl. Efter två dödsolyckor kräver Däckspecialisternas riksförbund ett stopp."

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 490325.ece

Nu funkar ju inte din länk, men vad jag hört så har dessa olyckor inträffat isamband med att man har reparerat fälgarna genom att svetsa på fälgen utan at tabort däcket !
vam fan gör så?

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: tor 15 jan 2009, 19:39
av uno83
Om man måste svetsa på bulten för att få bort hjulet från bilen?

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: tor 15 jan 2009, 20:24
av CarMan
uno83 skrev:Om man måste svetsa på bulten för att få bort hjulet från bilen?

ingen fara att svetsa på bultarna, det kan omöjligt bli tillräckligt varmt, då avkylnings ytan är för stor.
på de bultar jag svetsat så har bulten varit vit röd som varmast o ändå kan man hålla på fälgen nån cm från bulten (det ända man känner är strålnings värmen)

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: fre 16 jan 2009, 14:30
av Barkbiten
Finns de som sätter svetsloppor på mindre pyspunkor...det var så den senaste killen dödades. Däcken blir livsfarliga om man fyller på med punkaspray, låter däcket bli platt igen, och sen fylla på på nytt med vanlig luft. Då blir blandningen livsfarlig.

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: lör 17 jan 2009, 22:39
av sssljo
Jag har inget gesällbrev i svetsning men mig veterligen så skall trycket avlägsnas innan svetsning, även när det bara gäller luft som är trycksatt.

Intressant länk :

Den 34-årige reparatören hittade en läcka i en por i fälgen, som han försökte laga med elsvetsen.

Resultatet blev en kraftig smäll. Trycket fick fälgkanten att vika sig på sidan mot väggen, däcket förvandlades till en projektil som träffade reparatören i ansiktet. Han avled omedelbart.


Stackars snubbe. RIP.

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: lör 17 jan 2009, 22:48
av CarMan
oavsett punka spray eller ej, så tycker jag det hör till sunt förnuft att man inte svetsar på fälgar med däck på, stötdämpare eller andra behållare som är tryck satta.

om jag får gissa så har dom inte svetsat på trycksata däck, för det går inge vidare... men även om däcket är platt så är det ett slutet utryme som antänds (även om ventilen är ur, så kanske det inte är tillräckligt för att evekuera gaserna)

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: mån 19 jan 2009, 16:47
av Barkbiten
Hur som helst riktigt läskigt. RIP som sagt...

Och en tankeställare till oss som lämnar in däck, att inte glömma bort att tala om att det är eller har varit spray i...

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: fre 23 jan 2009, 14:29
av Qaskiz
Ojdå, jag som använder den sprayen rätt flitigt. Men brukar vara duktig o säga till dom att det är massa klet i däcket

Re: Punkasprejen gör däcken livsfarliga (NyTeknik)

Postat: tis 27 jan 2009, 20:04
av Barkbiten
Qaskiz skrev:Ojdå, jag som använder den sprayen rätt flitigt. Men brukar vara duktig o säga till dom att det är massa klet i däcket
Rätt flitigt? Var bor Du? På en spikgård eller? :-)

Jag har aldrig fått punktering. Och kör ändå typ 3.000 mil per år, minst.