Sida 1 av 5

Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 19:37
av Barkbiten
J*vlar i gatan vilken skillnad! Helt sjukt. Jag trodde aldrig att det skulle vara en sådan brutal skillnad. Vinterdäck har väl aldrig varit något jag brytt mig speciellt om. På vintern är det halt. Så är det ju..och om däcken är några år gamla eller rejält slitna har inte bekommit mig särskilt mycket. De fyller ju trots allt sin funktion. Håller mig kvar på vägen och ligger tryggt i kurvorna och stannar när det behövs. Visst kan man glida lite när det är ishalka ute..men det är ju inte allt för ofta.

Nåja. Idag tog jag mig till däckverkstaden medelst sommardäck på bilen och vinterdäck i skuffen. Med fyrhjulsdrift var det bra grepp och visst spann det en aning om man gasade, men inte alls farligt. I snöklädda nerförsbackar, lätt sandade så gled dock bilen nära på okontrollerat med de slickade sommarsulorna. I en enkel kurva med svag nedförslut och mycket låg hastighet gick antisladdsystemet in och korrigerade upp bilen.

Väl ute på asfalten var greppet perfekt. Både broms och stopp. Små tunna snösträngar inte heller några problem. Men när jag kom in på småvägarna med mjölig snö på mellan 1 och 2 dm så gick bilen mer som en tvål och jag vågade inte alls lita på att den skulle hålla sig i skick på vägen. Vid provbromsning gick ABS-n in men det tog ganska många meter innan den stannade. Inte okontrollerat dock. Bromsträckan var helt ok, bara man körde lugnt och förutseende.

I en svagt lutande nyplogad backe provade jag att trycka ner bromsen för fullt. Hjulen låste sig helt och bilen bara gled. Tänkte på CarMan som sa att det inte finns några Volvobilar där absn inte går igång..men jo...idag bevisade jag motsatsen. Det var alltså så halt med sommarsulorna att bilen upplevde det som att den stod helt stilla. Det blev alltså ingen friktion att tala om.

Kändes verkligen oberäkneligt att köra på sommardäcken. Ibland supergrepp, ibland totalt avsaknad av grepp. Ingen känsla alls. Gick inte att lita på däcken.

Nå. Bestämde mig för att köpa några av de allra dyraste och mest välrenommérade dubbdäcken för nordiska förhållanden. Gislaved Nordfrost 5. Tillverkade någon gång i somras enligt specifikationen. Mjuka och härliga. En galen skillnad mot mina 4 år gamla HakkaPeliitta 4 däck som jag hade tidigare...och även rejäl skillnad mot de stenhårda sportsommardäcken. Förstår att greppet måste vara bra. Men att de säkert slits snabbt?

Efter montering tog jag en provtur. Och jäklar i gatan! Vilket galet grepp. Åkte runt med ett smajl på läpparna ända tills jag insåg att...f*n...jag kommer ju inte att kunna ha kul på hela vintern, med sådant här sjukt järngrepp.

Åkta i backen där absn inte startade tidigare. Tvärtnitade. Bilen stannade direkt. Nästan som på asfalt. Testade på småvägarna med det djupa snömjölet där alla bilar gick som tvålar och med mycket dålig styrförmåga. Galet...märkte inte ens av att det var snömjöl på vägen. Det var som att köra på vilken fin väg som helst. Provbromsade. Nöp till direkt. Gasade. Fullt fäste direkt. Helt sjukt! Vilka däck!

Tog en tur ut på stora vägen...runt nollan och folk körde ca 70 på 90 vägen. Kände inte ens att det var halt. När jag några timmar tidigare hade kört med en annan bil, med Nordman+ däck gick det att köra fort, men kändes behagligt i ca 80 km/h pga ishalkan. Nu..med Nordfrost 5 och den andra bilen märktes inte halkan av överhuvud taget. Helt sanslöst. Hade jag inte kört där tidigare med andra däck och med en annan bil så hade jag aldrig förstått varför folk körde som lusar. Noterade även att däcken knappt hördes. Vevade ner rutan när jag passerade en bro för att höra om dubbarna reflekterades i vägräckena...men det var mycket minimalt. Visste hörde man ljudet, men alltså bara svagt. När jag ökade hastigheten kändes det dessutom som att det nästan obefintliga dubbljudet bara blev mindre och mindre. Några dagar tidigare hade jag testat en annan bil med dubbdäck. Minns att jag irriterade mig på ljudet och att det smattrade eländet konstant så att man verkligen störde sig på det. Vet också hur det låter när bilar passerar ute på gatan...nästan så man vill hålla för öronen. Eller när man passerar en bil med dubbdäck...man känner sig verkligen ljudlös när man drar förbi med sommardäck. Nu var känslan inte långt ifrån!

Testade även några kurvor med hård packad snö. Med sommarslicksen gick det väl att hålla en 15-20 km/h där med lite flax, och släppte greppet så gled du skoningslöst till något stoppade i vägen..nu var 50 km/h inga problem alls. Släppte inte ens. Nästan som att köra på asfalt.

Måste säga att jag alltså är djupt imponerad. Har nog aldrig tidigare heller kört med så här färska vinterdäck. Och även om det nu då förmodligen är slut på de roliga körningarna där bilen glider, eller nätt upp tar sig fram, så tror jag ändå att det kan bli rejält kul när man passerar andra bilar med noll grepp, och liksom kan njuta lite av att ha detta enorma fäste när ingen annan har det. Ungfär som när man kör vasaloppet och har galet bra glid. Man liksom bara njuter när man passerar man på man..och allra helst kanske när man passerar någon på fiskfjällskidor.

Jaja...med detta vill jag bara avsluta och säga en sak; nya Nordfrost 5 rekommenderas varmt, vilka däck!

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 19:42
av Fluffen
Hoppas du körde in vinterdäcken innan du gjorde de där övningarna. :roll:
Men jag kan bara hålla med, NF5 är riktigt bra däck. :-)-)

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 19:43
av Barkbiten
Fluffen skrev:Hoppas du körde in vinterdäcken innan du gjorde de där övningarna. :roll:
Men jag kan bara hålla med, NF5 är riktigt bra däck. :-)-)
Absolut, jag körde in dem i 5 meter ungefär, eller 4 :twisted:

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 19:49
av jojjeblom
Det låter bra, glöm nu inte inkörningen av dom nya däcken.

Mjuka fina inbromsningar/axelerationer, max hastighet 80-90 dom första 50 milen så dubbarna hinner sätta sig ordentligt i däcken :D .

''Edit'' några andra hann före :D .

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 19:55
av Barkbiten
jojjeblom skrev:Det låter bra, glöm nu inte inkörningen av dom nya däcken.

Mjuka fina inbromsningar/axelerationer, max hastighet 80-90 dom första 50 milen så dubbarna hinner sätta sig ordentligt i däcken :D .

''Edit'' några andra hann före :D .
Allvarligt talat så blir jag inte riktigt klok på det där med "inkörning". 2001 talade jag med några däckkillar som bestämt hävdade att med de "nya" däcken så behövdes inte inkörning. Dubbarna satt fint ändå. Inkörning var tydligen något man pysslade med "förr i världen". Men ändå så ser jag att tex Teknikens Värld rekommenderar 50 mils inkörning i sitt senaste test av vinterdäck. Och de borde ju ha koll. Och jag hör även här på forumet att inkörning är att föredra.

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 20:17
av jojjeblom
Dom dubbdäck jag köpt nya har jag alltid kört in, dom brukar ha dom flesta dubbarna kvar när det är dax att byta ut dom.

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 20:25
av Barkbiten
jojjeblom skrev:Dom dubbdäck jag köpt nya har jag alltid kört in, dom brukar ha dom flesta dubbarna kvar när det är dax att byta ut dom.
Det talar ju för. Men tänk om Du inte hade kört in dem...och dubbarna ändå hade suttit kvar! :D

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 20:32
av jojjeblom
Barkbiten skrev:
jojjeblom skrev:Dom dubbdäck jag köpt nya har jag alltid kört in, dom brukar ha dom flesta dubbarna kvar när det är dax att byta ut dom.
Det talar ju för. Men tänk om Du inte hade kört in dem...och dubbarna ändå hade suttit kvar! :D
Det är klart men varför chansa, det är ju snart gjort med inkörningen :D .

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 20:47
av Barkbiten
jojjeblom skrev:
Barkbiten skrev:
jojjeblom skrev:Dom dubbdäck jag köpt nya har jag alltid kört in, dom brukar ha dom flesta dubbarna kvar när det är dax att byta ut dom.
Det talar ju för. Men tänk om Du inte hade kört in dem...och dubbarna ändå hade suttit kvar! :D
Det är klart men varför chansa, det är ju snart gjort med inkörningen :D .
Så sant hehe...

Re: Skiftade från sommar- till vinterdäck idag (Nordfrost 5)

Postat: tor 04 dec 2008, 22:28
av Nexus
flyttar till där det diskuteras lite däck tidigare.