Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Kanske inte så spännande men sägs vara praktiskt så jag gick på det ;-)
Med Nitrogen i däcken så ska man vara säker på att (nästan) ingen luft går ur däcken. Man slipper alltså kolla däcktrycket under minst 1 år. Såvida man inte har för vana att bumpa in i trottoarkanter när man parkerar alltså; då tvingas nog Nitrogenet ut med till slut.
250:- kostar det att fylla däcken och det går på 10 minuter.
Med rätt tryck kan livslängden på däcken ökas med 25%, bränsleförbrukningen sänkas med 5%. Nitrogen är dessutom miljövänligt.
Kan alltså vara värt 250:-.

Ut med gamla luften
Bild

Så här ser Nitrogen-tuben ut. Bara att ställa in önskat tryck så sköter den sig själv
Bild

M V H
--_> Matz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
110% bullshit.....

Luft bestor av nästan 80% kväve/nitrogen.... OM det nu vore så att tex syre lättare smiter igenom gummit så kommer det bara att vara kväve/niotrogen kvar i däcket efter ett tag helt av sig själv och fullständigt gratis.

Ända stället det kan motiveras är väl i flygplan så att överhettat däck inte ska kunna brinna på "insidan" pga av att det inte finns syre..

Desstutom skulle jag aldrig tömma däcket utan att lyfta upp bilen så däcken är avlastade, det där kan ge skador i däcken som förkortar livslängden dramatiskt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
DogWalker skrev:För er som vill veta vad som är rätt o fel om Nitrogen i däcket presenterar jag denna länk.... 8)

http://dackteam.chainformation.com/Down ... %E5gor.pdf
Det där är ju ett reklamblad......

Du kastar pengarna i sjön.... garanterat.

Här är ett ännu enklare sätt... gratis.

1. Åk till macken och pumpa dina däck med lite högre tryck än vanligt. Du har nu luft i däcken 80% kväve 20 syre.

2. Om nu syret försvinner ut genom att diffundera ut genom gummit eller oxideras bort i däcket så som det sägs, vad händer då. Jo trycket sjunker lite till rätt tryck, och vad är kvar inne i däcket, jo 100% kväve/nitrogen, helt gratis....
av matzen10
Ja, VolvoB20..vi får väl se om trycket håller med tiden :-)
Fast är inte ett övertryck en belastning på däcket oxå? Och kan leda till sämre köregenskaper? :roll:

Nåja, jag är nöjd och känner mig knappast lurad; snarare mer trygg med att däcken håller rätt tryck under ganska lång tid framöver 8) . Egen återkoppling kommer med tiden.

M V H
--_> Matz
Användarvisningsbild
av DogWalker
VolvoB20 skrev:
DogWalker skrev:För er som vill veta vad som är rätt o fel om Nitrogen i däcket presenterar jag denna länk.... 8)

http://dackteam.chainformation.com/Down ... %E5gor.pdf

2. Om nu syret försvinner ut genom att diffundera ut genom gummit eller oxideras bort i däcket så som det sägs, vad händer då. Jo trycket sjunker lite till rätt tryck, och vad är kvar inne i däcket, jo 100% kväve/nitrogen, helt gratis....

Hahahaha.
Användarvisningsbild
av falcon
Hmm mkt tveksam, vissa fördelar finns det säkert men inte så att det motiverar 250kr.
Var kör inte fler kedjor med det om det är så bra?
av matzen10
falcon skrev:Hmm mkt tveksam, vissa fördelar finns det säkert men inte så att det motiverar 250kr.
Var kör inte fler kedjor med det om det är så bra?
Inte en susning varför inte fler stora däckkedjor säljer Nitrogen.. Många små hittade jag när jag sökte (fast det visste jag iofs redan). Och självklart från AGA http://www.aga.se/international/web/lg/ ... genintyres.

Och från Däckbranschens Informationsråd http://www.dackinfo.nu/.

Om det stämmer att man sparar 3% bränsle med rätt tryck samt att däcket håller upp till 25% längre med rätt tryck så går det väl att räkna hem det ekonomiskt med. Fast det där med livslängden på däcket förutsätter nog att man aldrig/sällan kollar mellan däckbytena. Men säg att man kan få däcket att hålla 10% längre än utan Nitrogen då?!
Sen blev jag/de som använder Nitrogen dessutom miljöriktigare "på köpet" :P .
Om inte annat så är det, som sagt, sköönt att veta att däcket håller rätt tryck konstant. Såvida att det inte är 110% bluff som Volvo B20 menar..Fast då har många gått på bluffen och ingen har reagerat på den under de 20 år Nitrogen använts på vissa ställen i kontinental Europa ;-).

(När jag får tid ska höra lite med min ex-mekaniker som jobbar på STCC-touren (Volvo S60), för han väckte mitt intresse först, för några år sedan.)

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 2 matzen10, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Funk
Allt går att sälja med mördande reklam, eller i det här fallet med tvivelaktiga påståenden.

Alla argument i reklambladet går att på enkla sätt slå hål på, så länge vi talar vanlig privatbilism.

Saxat från daäckteams hemsida
Nitrogen – ett sätt att skapa intresse för däcken [2008-01-07]

Alltför få svenska bilister kontrollerar regelbundet trycket i däcken. Vilket innebär ökad förbrukning, större utsläpp av koldioxid, förkortad livslängd på däcken samt sämre vägegenskaper och bromsförmåga.

Med nitrogen istället för vanlig luft i däcken sjunker trycket långsammare - 3-4 gånger – vilket i praktiken visat sig innebära att det under en säsongs körning, från byte av vinterdäck till sommardito och tvärtom, inte blir någon tryckreducering alls.

Detta skulle kunna få till följd att bilisten inte bryr sig om att kontrollera däcken över huvud taget. En synpunkt som också framförts av kritiker till nitrogen.

Det har blivit precis tvärtom.

Den som kostat på sig att fylla däcken med nitrogen har också blivit synnerligen angelägen att kontrollera att påståendet om minskat tryck verkligen håller streck. Att han eller hon inte köpt ”grisen i säcken”. Vilket inneburit att Däckteams verkstäder numera i allt högre grad besöks av bilister som satsat på nitrogen och som vill ha hjälp att kontrollera trycket i däcken.

Hur många som klarar av det på närmaste bensinstation är svårt att säga.

Att våra kunder vill övertyga sig om att man satsat rätt, ser vi mycket positivt på. Vi har skapat ett intresse och en förståelse för vikten av att ha bra däck och rätt tryck som vi kanske aldrig kunnat göra utan nitrogen, säger Joakim Held, VD på Däckteam.

Pengar att tjäna på att folk helt enkelt inte kollar trycket i däcken är väl den absolut enklaste förklaringen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Läste också att luftläckage på ett oskadat hjul är i snitt 0,08bar/månad så problemet är inte så stort.
Tryckökningen kan väl vara någonstans runt 0,1bar /10 grader för luft så racingbilar där däcken blir jättevarma kan säker ha nytta av kvävgas, vi som aldrig kör med värmemattor och har däck som smälter innan de kommer upp i slicksens arbetstemp har nog mindre nytta av det..

/Thomas

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]