Polering samt lack konservering
Postat: sön 18 maj 2008, 23:37
Jag vill börja med att säga att det finns många olika sätt att polera och vaxa sin bil, detta är mitt sätt! Jag tycker det har fungerat för mig under 12 års tid och därför tänkte jag dela med mig lite av mina tillvägagångs sätt.
Steg1: Avfettning följt av tvättning av bilen, även detta finns det massor med tillvägagångs sätt på, jag tvättar bilen uppifrån och ner. Jag tänker inte gå djupare in på detta, då tråden inte är ämnad att handla om biltvätt. Jag brukar inför en polering använda yes tvättmedel i tvätthinken. Det är väldigt fettlösande och löser iregel de flesta gamla vaxer. Annars används sonax glansschampoo, en stabil produkt som alltid får jobbet gjort. Om någon är enormt nyfiken på hur jag fick bilen så ren så användes sonax Xtreme fälgrent http://www.sonax.se/s230200.html (fri från syra men ändå sjukt effektivt) samt sonax Xtreme insektsrengörning http://www.sonax.se/s533200.html

Mitt objekt för dagen är sambons V50 2,0D -08. Många tycker nog att en så ny bil inte behöver vårdas alls, annat än biltvätt. Tyvärr är verkligheten en annan då vaxet som läggs innan leverans är ett sk snabbvax. Jag vet inte om det sprayas på eller om det läggs med maskin, men efter kanske 3-4 veckor så kändes lacken mer eller mindre fri från vax. Detta är bilens första polering/lackkonservering. Bilen hämtades ut i februari för övrigt.
Jag kan tillägga att bilens lack var allt annat än "ren" när man kikar på polerrondellerna under poleringens gång.
Steg2: Polering väljer jag att kalla det. Här använder jag normalt sett en cleaner eller en lättare flytande rubbbing beroende på lackens tidigare skick. Här fanns endast några enstaka tvättrepor så då åker min favorit produkt på polerhyllan fram. Sonax Professional cleaner, som går att beställa av mekonomen. Ligger på ca 300 kr/liter.
Detta steget skapar dels en djuprengöring av lacken, alla föroreningar i luften, sav, kåda, asfalt, flygrost ja allt möjligt egentligen som kan sätta sig på din bils lack plockas iregel av denna produkt.
Självfallet skall ni avfetta bilen noggrant för att få en så ren lack så möjligt innan ni börjar, jag rekommenderar vamt Power Avfettning från AutoSmart.
Asfalt/tjära

Flygrost

Maskinen jag använder för dagen är en dubbeloscillerande maskin som är inköpt på biltema.
Det finns en extremt snarlik modell på rusta, dock har jag avverkat 2 sådans så jag tänkte prova biltemas variant istället. Maskinen som sådan är en kopia av en Cyclo maskin som kostar 5000 kr.
Den gör exakt samma jobb, men bullrar och vibrerar lite mer. Så jag rekommenderar absolut hörselskydd. Medföljande polertrissor är enormt mjuka och i mina ögon helt oanvändbara. Jag rekommenderar orange:a trissor från autoexperten. Jag skulle beskriva dom som medelhårda. Här handlar det mer om tycke och smak, prova er fram o se vad ni själva tycker fungerar bra.

Jag har även en enkeltriss:e maskin från Flex. Den liknar egentligen en stor vinkelslip och är enormt bra på att plocka oxid och repor i lacken. En enkelroterande maskin(Utan oscillerande funktion) lämnar iregel alltid polerrosor. Så efter denna maskin så behöver du använda en dubbeloscillerande maskin för att få ett 100% resultat. Det finns yrkesmän som slutpolerar med en enkelroterande maskin, med riktigt god övning så kan det bli bra, men det är inget jag rekommenderar för "amatörpoleraren" Denna maskin användes inte idag då lackens skick inte krävde det.

Här har jag lagt på cleaner på huven, du låter maskinen gör jobbet och trycker normalt sett inte. Låt maskinen arbeta sig upp och ner för huven, man kan lägga tryck för att plocka bort fläckar/smuts. Jag rekomenderar täta byten av polerrondeller om man har en smutsig lack som man kör ren med maskinen.
Ett nybörjarmisstag är ofta att man använder för mycket produkt, resultatet blir allt som oftast sämre om man gör detta. Bilden skapar en viss förståelse för hur mycket produkt jag använder. Jag brukar lägga 2 st "ringar" med produkt på varje trissa. När rondellerna är nya så behövs givetvis mer produkt i början innan rondellerna är "mättade"
Här är huven avtorkad med turtle polerdukar som är en annan favorit, det är alltså inte varianten på rulle, den dammar något helt kopiöst.

Som ni ser så arbetar jag ute idag, det gör jag normalt sett inte men vädret tillät det då det var lagom molningt, men ändå skapligt varmt(15-17 grader)
Jag arbetar metodiskt och lägger på cleaner på en karossdel i taget. Låter den torka och tar av den med polerduk. Taket är för stort för att ta i ett och samma svep så det delar jag på mitten.
Nåväl, såhär såg bilen ut när jag var klar med cleanern:



Sen är det då dags för det sista steget, själva lackkonserveringen. Det finns flera bra lackskydd idag som går att köpa som privatperson. Lahegas Brightguard är ett, Silver Seal är ett annat.
Just för dagen så använder jag Lahegas Topseal nr 34. Detta är en produkt som tyvärr inte går att beställa som privatperson. Det är en vidareutveckling av Brightguard 37a+ 37b som till synes är 2 produkter som man lägger på i steg. Denna är iaf enligt tillverkaren bättre samt att konserveringen endast utförs i ett steg. Hållbarhet 12-14 månader.

På bilden ser ni även en produkt som heter Finecut moment 17. Det är en cleaner/lättare rubbing som jag fick använda där Sonax Pro cleaner inte klarade ut och plocka några smårepor som rekondaren på bilia gjorde när han skulle fixa en grej... Finecut finns att köpa hos autoexperten.
Konserverings steget går markant fortare än poleringssteget då ytan redan är 100% ren och fräsch. Du vill bara bibehålla denna yta och skapa något mer glans, vilket är top seals uppgift.
Jag rekommenderar ändå att ta en karossdel i taget så att produkten inte får torka för länge. Det blir bara onödigt tungjobbat och tillför inget annat än värkande axlar.
På gummi och plast använde jag sonax xtreme plastic renovator.
Tidsåtgång 4-6h om ni inte stressar. Tidsåtgång om ni arbetar uteslutande för hand är svår o uppskatta, men lätt det dubbla.
Sen är det svårt o göra 1000 st exakta polertag i minuten för hand...
Ni får själv dömma resultatet, kommentarer och frågor mottages med glädje :lol:





Jag lägger någon bild här i fullsize, då de nedskalade bilderna ser tråkiga ut i kvaliten
http://hem.passagen.se/wendtan/bild11.JPG
http://hem.passagen.se/wendtan/bild12.JPG
http://hem.passagen.se/wendtan/bild14.JPG
Steg1: Avfettning följt av tvättning av bilen, även detta finns det massor med tillvägagångs sätt på, jag tvättar bilen uppifrån och ner. Jag tänker inte gå djupare in på detta, då tråden inte är ämnad att handla om biltvätt. Jag brukar inför en polering använda yes tvättmedel i tvätthinken. Det är väldigt fettlösande och löser iregel de flesta gamla vaxer. Annars används sonax glansschampoo, en stabil produkt som alltid får jobbet gjort. Om någon är enormt nyfiken på hur jag fick bilen så ren så användes sonax Xtreme fälgrent http://www.sonax.se/s230200.html (fri från syra men ändå sjukt effektivt) samt sonax Xtreme insektsrengörning http://www.sonax.se/s533200.html

Mitt objekt för dagen är sambons V50 2,0D -08. Många tycker nog att en så ny bil inte behöver vårdas alls, annat än biltvätt. Tyvärr är verkligheten en annan då vaxet som läggs innan leverans är ett sk snabbvax. Jag vet inte om det sprayas på eller om det läggs med maskin, men efter kanske 3-4 veckor så kändes lacken mer eller mindre fri från vax. Detta är bilens första polering/lackkonservering. Bilen hämtades ut i februari för övrigt.
Jag kan tillägga att bilens lack var allt annat än "ren" när man kikar på polerrondellerna under poleringens gång.
Steg2: Polering väljer jag att kalla det. Här använder jag normalt sett en cleaner eller en lättare flytande rubbbing beroende på lackens tidigare skick. Här fanns endast några enstaka tvättrepor så då åker min favorit produkt på polerhyllan fram. Sonax Professional cleaner, som går att beställa av mekonomen. Ligger på ca 300 kr/liter.
Detta steget skapar dels en djuprengöring av lacken, alla föroreningar i luften, sav, kåda, asfalt, flygrost ja allt möjligt egentligen som kan sätta sig på din bils lack plockas iregel av denna produkt.
Självfallet skall ni avfetta bilen noggrant för att få en så ren lack så möjligt innan ni börjar, jag rekommenderar vamt Power Avfettning från AutoSmart.
Asfalt/tjära

Flygrost

Maskinen jag använder för dagen är en dubbeloscillerande maskin som är inköpt på biltema.
Det finns en extremt snarlik modell på rusta, dock har jag avverkat 2 sådans så jag tänkte prova biltemas variant istället. Maskinen som sådan är en kopia av en Cyclo maskin som kostar 5000 kr.
Den gör exakt samma jobb, men bullrar och vibrerar lite mer. Så jag rekommenderar absolut hörselskydd. Medföljande polertrissor är enormt mjuka och i mina ögon helt oanvändbara. Jag rekommenderar orange:a trissor från autoexperten. Jag skulle beskriva dom som medelhårda. Här handlar det mer om tycke och smak, prova er fram o se vad ni själva tycker fungerar bra.

Jag har även en enkeltriss:e maskin från Flex. Den liknar egentligen en stor vinkelslip och är enormt bra på att plocka oxid och repor i lacken. En enkelroterande maskin(Utan oscillerande funktion) lämnar iregel alltid polerrosor. Så efter denna maskin så behöver du använda en dubbeloscillerande maskin för att få ett 100% resultat. Det finns yrkesmän som slutpolerar med en enkelroterande maskin, med riktigt god övning så kan det bli bra, men det är inget jag rekommenderar för "amatörpoleraren" Denna maskin användes inte idag då lackens skick inte krävde det.

Här har jag lagt på cleaner på huven, du låter maskinen gör jobbet och trycker normalt sett inte. Låt maskinen arbeta sig upp och ner för huven, man kan lägga tryck för att plocka bort fläckar/smuts. Jag rekomenderar täta byten av polerrondeller om man har en smutsig lack som man kör ren med maskinen.
Ett nybörjarmisstag är ofta att man använder för mycket produkt, resultatet blir allt som oftast sämre om man gör detta. Bilden skapar en viss förståelse för hur mycket produkt jag använder. Jag brukar lägga 2 st "ringar" med produkt på varje trissa. När rondellerna är nya så behövs givetvis mer produkt i början innan rondellerna är "mättade"
Här är huven avtorkad med turtle polerdukar som är en annan favorit, det är alltså inte varianten på rulle, den dammar något helt kopiöst.

Som ni ser så arbetar jag ute idag, det gör jag normalt sett inte men vädret tillät det då det var lagom molningt, men ändå skapligt varmt(15-17 grader)
Jag arbetar metodiskt och lägger på cleaner på en karossdel i taget. Låter den torka och tar av den med polerduk. Taket är för stort för att ta i ett och samma svep så det delar jag på mitten.
Nåväl, såhär såg bilen ut när jag var klar med cleanern:



Sen är det då dags för det sista steget, själva lackkonserveringen. Det finns flera bra lackskydd idag som går att köpa som privatperson. Lahegas Brightguard är ett, Silver Seal är ett annat.
Just för dagen så använder jag Lahegas Topseal nr 34. Detta är en produkt som tyvärr inte går att beställa som privatperson. Det är en vidareutveckling av Brightguard 37a+ 37b som till synes är 2 produkter som man lägger på i steg. Denna är iaf enligt tillverkaren bättre samt att konserveringen endast utförs i ett steg. Hållbarhet 12-14 månader.

På bilden ser ni även en produkt som heter Finecut moment 17. Det är en cleaner/lättare rubbing som jag fick använda där Sonax Pro cleaner inte klarade ut och plocka några smårepor som rekondaren på bilia gjorde när han skulle fixa en grej... Finecut finns att köpa hos autoexperten.
Konserverings steget går markant fortare än poleringssteget då ytan redan är 100% ren och fräsch. Du vill bara bibehålla denna yta och skapa något mer glans, vilket är top seals uppgift.
Jag rekommenderar ändå att ta en karossdel i taget så att produkten inte får torka för länge. Det blir bara onödigt tungjobbat och tillför inget annat än värkande axlar.
På gummi och plast använde jag sonax xtreme plastic renovator.
Tidsåtgång 4-6h om ni inte stressar. Tidsåtgång om ni arbetar uteslutande för hand är svår o uppskatta, men lätt det dubbla.
Sen är det svårt o göra 1000 st exakta polertag i minuten för hand...

Ni får själv dömma resultatet, kommentarer och frågor mottages med glädje :lol:





Jag lägger någon bild här i fullsize, då de nedskalade bilderna ser tråkiga ut i kvaliten
http://hem.passagen.se/wendtan/bild11.JPG
http://hem.passagen.se/wendtan/bild12.JPG
http://hem.passagen.se/wendtan/bild14.JPG