Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av suk215
#349914
~Kalle~ skrev:Lyfter upp en gammal tråd..

Hur ska jag gå tillväga för att få rent dessa fälgar?
---
:|

Verkar vara asfaltsprickar på vissa ställen men vad är det andra? :shock:

Har tvättat med Volvos fälgrengöring +borste och högtryck, men det hjälpte inte mycket...

/Kalle
Biltemas kallavfettning ??? på torra fälgar , spraya på , låt verka 3-5 min.... skrubba med mjuk borste , tvätta av helt sen med bilschampo / svamp o vatten ?? så går jag tillväga om mina är grisiga , har aldrig misslyckats än :roll:
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Kortade ner citering
av Geiger
#349948
Det är asfalt/gummirester. "Lika löser lika". Använd alltså typ kallavfettning, lacknafta, lysfotogen etc.
Spraya på torr fälg, och gnugga med svamp/diskborste till du löst allt. Spola av med högtryck, och svampa sedan med schampo. Blir garanterat rent.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
#349950
Jag skulle göra så här:

1. Duscha på fälgrent på torr fälg, Biltemas är riktigt bra, och låt det verka c:a 5 minuter. Borsta med fälgborste. Spola av med högtryck
2. Lägg på en alkalisk avfettning, tex HD-Grön. Kör en omgång med svamp och spola av.
3. Tvätta med Bilschampo och spola av.
4. Lägg på ett vax, antingen ett fälgvax eller "vanligt" bilvax/lackskydd. Torka av med Microfiberduk.
av swedishchef
#349960
Min polare kör med motortvätt, hans kommentar är att det knäcker det mesta han har prövat. Vet dock inte hur det påverkar ytan på visa fälgar... men rent blir det säger han.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#350442
Tack för alla tips :) , jag har lite tid på mig att fixa med fälgarna nu, det är ju inte sommar än :wink:
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#350451
Funk skrev:Autosmarts gör det, men det skall givetvis bara användas till fälgar.. Och värt att komma ihåg är att alla kromfälgar är känsliga för de aktiva ämnen i fälgrengöring så där skall man använda annat..

/Thomas

Hej
Vad ska man ha på kromfälgar då :?:

MVH Jimmy
Användarvisningsbild
av Funk
#350976
Kolla vad tillverkaren rekommenderar. Men generellt så är det vanskligt att använda något starkare än vanligt schampo på kromade aluminiumfälgar. Undantaget är asfaltsfläckar, dom kan man ta med vanlig kallavfettning.

/Thomas
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]