Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
#186335
Förra helgen när vädret tillät passade jag på att själv lackförsegla bilen. Hade planerat in det ett tag, så hosta och feber var inget hinder för att avlägga 6 timmar ute i den underbara vårblåsten. Trots att jag maskerade har jag på mina ställen lyckats köra ut på lister och dylikt med maskinen. På gummilister så som vid sidorutorna var det bara att gnugga bort för hand, värre var det på plastlister som på dörrarna och runtom längst ner. Har provat att gnugga med T-röd men utan resultat. Vad skall jag använda för att få bort detta kritstreckselände. Kallavfettning?
#195609
.
Plastlister med högre densitet står ibland emot vax o dylikt. Materialet är tätare och håller kemikalierna ute.

Men, när det gäller enklare bulk-lister som ska skydda, t.ex mot stötar så är det antagligen teknikst t.o.m en fördel med poröst material. I det porösa materialet tränger vax och annat lätt in. :evil: Om man hårddrar det så är din fråga alltså fel... dvs att när vax eller andra medel har trängt in i gummilister så går det inte att "ta bort" alls men däremot att dölja, rekonditionera eller skyla över. :)

Med andra ord fungerar inte rengöringsmedel utan det behövs oljor (t.ex silikonolja, parafinolja eller eventuellt nafta) eller vinyl-polish och liknande. Alla biltillbehörsfirmor har olika "svart-plast-polish", vinylrekond-medel mm. Vissa båt /husvagnsprodukter (fendertvätt), som du kanske har hemma kan också vara okej för detta. Även medel avsedda för instrumentpanelen kan vara bra på lister utvändigt. Testa på ett litet område först.

Plaster har en del tråkiga egenskaper. Bland annat har plast en förmåga att ta upp andra kemikalier ur t.ex lack, vax, olja, industrinedfall (i regn). Har ni sett hur en genomskinlig plastlinjal kan limma sig till ett suddigummi genom att s.k. mjukgörar-oljor diffunderar mellan materialen och hur den genomskinliga pastlinjalen då blir mjölkvit!? :?: Detta kan man utnyttja positivt om man tänker sig för och är ute i tid. Nästan alla plaster ogillar dessutom solens UV-strålar och syre. När en plast väl har tagit upp dåliga kemikalier ur omgivningen, ja då är det oftast redan för sent. Lite vax på en list är förstås ett ganska litet problem.
av Guldstrands
#197817
Jag maskinpolerade min T5.a när jag hade köpt den och fick lite på några lister! Och efter att ha provat en massa olika medel så tog jag en helt vanlig diskborste och vanligt diskmedel och rengjorde med, visst, det tog en stund men blev ett klockrent resultat!

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]