Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Holken
#179116
Stötfångaren på min bil har börjat tappa färg, det har uppstått blåsor som spricker och flagar. Den har varit lackerad sen tidigare hos Volvo, efter en parkeringsskada.

Så nu undrar jag vad man skall ha för färg till stötfångaren? Det måste väl vara någon slags plastfärg(?) så man får den rätta ytan på den. Den färgen jag har nu är ganska tjock och känns som om det är något gummi/plast aktigt.

Det är det svartgråa området på bakstötfångaren som jag ska lackera, på en 850 T-gul.
Användarvisningsbild
av Pliind
#179169
bör väll gå med vanlig färg.. jag har lackat GLE lack på mina kofångare om de har varat hela vintern i ur och skur utan att släppa :)
av HD
#179442
Vanlig billack så blandar man i mjukmedel för att den ska bli seg och inte spricka.
Glöm inte och använda plastprimer om du ska lacka direkt på plasten.
av Holken
#179591
HD skrev:Vanlig billack så blandar man i mjukmedel för att den ska bli seg och inte spricka.
Glöm inte och använda plastprimer om du ska lacka direkt på plasten.
Okay, får åka till någon billackering och höra mig för.

Det verkar som om det bara sitter ett lager färg på stötfångaren, ingen grundfärg. Säkert volvo som har slarvat med det, eftersom inte färgen sitter kvar.

Någon som vet hur man får tag på färgkoden till stötfångaren? Den är ju inte helt svart, utan lite gråsvart.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]