Sida 1 av 1
bultcirkelen
Postat: lör 28 maj 2005, 09:31
av mrsniper
Hej
Jag undrar vad det är för sklilnad melan 108/5 Låg och 108/5 :?:
Postat: lör 28 maj 2005, 11:27
av Ramon
108/5 är som en hel bult som du skruvar in i hål, medan 108/5 låg som jag har på 944:an, är det endast muttrar som man skruvar på gängade "pinnar". Hoppas du förstår vad jag menar, detta är den enda skillanden jag kan se.
Postat: lör 28 maj 2005, 13:16
av S.t.r.a.n.D
Ska det inte vara låg på 740 också, det är vad jag hört iaf. Men jag har vanliga bultar man skruvar in i hål inte muttrar.
Postat: lör 28 maj 2005, 13:22
av Ramon
Jo, det är det på 740 original i alla fall, inte säker på ifall det gäller samtliga årsmodeller dock, men det borde göra det med tanke på att våran 944 -92 har 108/5 låg bultcirkel. Man kan byta så man har 108/5 (alltså inte låg) ifall jag inte är helt ute och cyklar...
Postat: lör 28 maj 2005, 16:38
av Sparkz
Antar att det är offset som menas, avståndet mellan centrum på fälgen och anliggningsytan mot navet. 7/900 har 25 mm, 850 har 43.
Sätter man en 850-fälg på en 740 hamnar den alltså 18 mm för långt in och tar i fjäderbenet.
Åt andra hållet hamnar fälgen för långt ut, inte heller bra.
Det första fallet går att lösa med spacerplattor.
Edit: Hittade en bild:
