Sida 1 av 2

Dimensioner på vinterdäck (typgodkänd)

Postat: tor 18 okt 2007, 19:11
av cassidy
Hej hej.
Jag har ett par funderingar kring det här med dimensioner på vinterdäck.

När jag tog körkort och började köra bil för 20 år sen så var det en självklarhet att vinterdäcken var en eller två dimensioner smalare än sommardäcken - smalare däck ger större tryck och bättre grepp än bredare som snarare gör att man glider ovanpå snö/slask.

När jag nu skulle skaffa vintersulor till min S60 D5 så visar det sig att jag inte får ha smalare än 205:or som vinterdäck vilket för mig känns som fullständigt vansinne! Nya V70 är typad med 225:or vilket knappast känns tryggare .... :roll:

Det känns mer som att Vägverket än en gång kommer med regler som har en klar baksida säkerhetsmässigt istället för att vara bra för oss konsumenter/bilister.

Är det bara min (förlegade) syn på bilar och däck som gör att jag tycker så här? Finns det (oberoende) tester som visar att det nuförtiden inte spelar nån roll att vinterdäcken blir bredare och bredare?

Det vore intressant att höra era åsikter.

Mvh

.C.

Postat: tor 18 okt 2007, 20:26
av Pachipachihand
Det väl sant i huvudsak då tex bilar i rally kör med smalare däck,men det är nog inga problem att köra med bredare heller då du får fler dubb på vägen. Kör själv med 18" nokkian hakka4 i 225 bredd och har aldrig haft bättre vinterdäck inga problem alls och dessutom tysta.

Postat: tor 18 okt 2007, 23:13
av vetten
Men om du ska köra mycket i ganska djup snö eller mycket modd så funkar nog lite smalare däck bättre, själv har jag inte brytt mej så där mycket om vad som stå i papperna utan valt det jag tror passar mej bäst och det kan bli lite mycket djupsnökörning ibland snörika vintrar eftersom jag har ett stort båshål mellan mej och huvudvägen och faktiskt så har dom inte sagt nått på bilprovningen heller fast dom haft både lite högre profil och samtidigt varit smalare, så beroende på i vilket före som du ska köra i väljer du däck :roll:

Postat: fre 19 okt 2007, 10:08
av Phantom
Bilen får ju bästa egenskaperna med de däck som den är typad för, men jag håller med om att lite smalare däck fungerar bättre för mig på vintern. Men de nyare vinterdäcken har en bättre kvalitet efter mycket forskning och man brukar kunna köra på bredare på vintern utan problem.
En viktig sak är ju att rullomkretsen inte över-/understiger 5% av originalet.

Postat: fre 19 okt 2007, 17:42
av ER
Vinterdäck är undantagna från detta, dessutom är det numer helt fritt fram med däckval om dom håller sig inom skärmarna.
Passar 15" är 195/65-15 givet val, inget att fundera speciellt på. krävs 16" för bromsarna är det 205/55-16 som är valet, inget att fundera över.
På rikitig vinterväg är smalaste möjliga däck att föredra trotts framsteg och volvo har ju inte direkt förbisett att man kör smalare vintertid så bilen fungerar minst lika bra på 195:or som 205:or.

Postat: fre 19 okt 2007, 18:04
av Funk
Vinterdäck är undantagna från detta, dessutom är det numer helt fritt fram med däckval om dom håller sig inom skärmarna.
Har du någon källa till det påståendet ?
För så vitt jag vet gäller fortfarande regeln för rullomkrets och maximal spårviddsförändring.. Och skall man dessutom åka ner till kontinenten så gäller fortfarande att man skall ha rätt storlek och hastighetsindex på vinterhjulen.
/Thomas

Postat: fre 19 okt 2007, 18:26
av ER
Funk skrev:
Vinterdäck är undantagna från detta, dessutom är det numer helt fritt fram med däckval om dom håller sig inom skärmarna.
Har du någon källa till det påståendet ?
För så vitt jag vet gäller fortfarande regeln för rullomkrets och maximal spårviddsförändring.. Och skall man dessutom åka ner till kontinenten så gäller fortfarande att man skall ha rätt storlek och hastighetsindex på vinterhjulen.
/Thomas
Kollal hos VV, men jag syftade på helbilsgodkännandets angivna dim. där får man ha smalare än angivet.

Postat: fre 19 okt 2007, 18:29
av ER
ER skrev:
Funk skrev:
Vinterdäck är undantagna från detta, dessutom är det numer helt fritt fram med däckval om dom håller sig inom skärmarna.
Har du någon källa till det påståendet ?
För så vitt jag vet gäller fortfarande regeln för rullomkrets och maximal spårviddsförändring.. Och skall man dessutom åka ner till kontinenten så gäller fortfarande att man skall ha rätt storlek och hastighetsindex på vinterhjulen.
/Thomas
Kolla hos VV, men jag syftade på helbilsgodkännandets angivna dim. där får man ha smalare än angivet samt lägre index än angivet i helbilsgodkännandet.

Postat: lör 20 okt 2007, 07:59
av Funk
Enligt Bilprovningen gäller följande:
EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.
Där var det ganska klart, en nyhet för mig var hastighetsindex som numera behöver vara Q (160km/h) i hela EU på vinterdäck.

/Thomas

Postat: lör 20 okt 2007, 11:39
av ER
Funk skrev:Enligt Bilprovningen gäller följande:
EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.
Där var det ganska klart, en nyhet för mig var hastighetsindex som numera behöver vara Q (160km/h) i hela EU på vinterdäck.

/Thomas
Dvs i stort sett fritt fram och följer man regeln "Nationellt godkänd personbil" kommer dom inte att säga ett pip på besiktiningen.