Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Så sitter jag här med nya nordfrost 5or och vill inte tappa dubben.
Att hinna med 50mil innan snön kommer är rekommenderat.
Men hur viktigt är detta i vårt klimat? De flesta vägar är ändå för det mesta snöfria så kommer snön så lär jag väl ändå i minst 75% av fallen köra på snöfri väg där däcken kan få upp värmen och härda fast dubben. Borde inte det då duga som "inkörning"?

mvh
Anders

Edit: Rättstavning 1.7
av Addekarlsson
Det är hyffsat viktigt att hinna köra in däcken innan snön lägger sig. När snön lagt sig är det för sent, eftersom dubben inte trycks fast på samma sätt då.

Jag har själv missat att köra in däck, och det var nästan dubblöst på våren.
Däck jag hunnit köra in sitter nästan alla dubbar kvar i oxå.

Så enligt mig "måste" man göra det, om man vill ha däck mer än en vinter.

Men visst, vi har ju lite andra typer av väglag på vintern här i norr mot er där nere i söderns tropiska värme. :wink:
Snöfri väg här på vintern, det är bara en dröm. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
Det är väl inte trycket i sig utan värmen som blir när däcket går på bar asfalt så dubben vulkas fast?

Får ringa däckverkstaden och höra vad dom tror.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Aha!

Svaret jag fick är att det är lugnt att sätta på däcken när första snön kommer då jag ändå kommer köra så pass mycket på bar asfalt. Så länge jag då kör lugnt första tanken men det gör jag ju även om jag kör in dem innan snön kommit.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dubbhålen är väl borrade med helt släta väggar rakt ned i gummit.

Dubben har ju en platta/skalle längst in.

Vad som som händer vid inkörningen är väl att plattan i botten på dubben gräver ut ett bredare hål i botten på hålet och därför fastnar bättre. Detta sker genom att dubben "vickar" i hålet när det går mot asfalten. Kör man i snön så nöter inte dubben in sig

Men kör man bara lungt i början så rullar man ju på asfalt av och till och dubbarna sliter in sig. Ju kallare det är, ju hårdare är gummit, och ju längre tid tar inslitningen.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Bilen jag ska köpa sitter det splitternya gislaved nordfrost 5 och bilen är uppkörd från övik hit till umeå ca 10mil ingen aning om hur den personen har kört men..
de milen jag har kört har inte vart speciellt ovårdsliga. Men grejen är den att min pappa kollade på däcken och tyckte att dom såg begagnade ut eftersom dubben var ganska rejält intryckta. Ska det vara så? Borde ju bli så.. har man kört vårdslöst i början så antar jag ju att dubben lossnar eller nåt.

trist om dubben försvinner på såpass nya o fina däck.
Användarvisningsbild
av Funk
Dubben skall sitta ganska långt in, då man kör kryper dubben ut en aning och greppar ändå... Sticker dom för långt ut tappar man grepp på asfalt så det är en kompromiss. Normalt brukar väl vara ca. 1mm utstick

/Thomas
Användarvisningsbild
av Orfeous
aha, okej då är det kanske normalt då att de ser "begagnade" ut :)
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]