Sida 1 av 1

Laga rostbubbla

Postat: sön 10 maj 2026, 12:03
av Erik Å
Oh nej, jag har fått en rostbubbla på förardörren :-o
Ärligt talat upptäckte jag den för ett par år sen och förseglade med en tejpbit. Men nu är det hög tid att fixa detta.
20260510_082840.jpg
20260510_082840.jpg (89.6 KiB) Visad 3538 gånger
Första steget: tvätta och avfetta noga. Jo jag använder aceton, den mjukar upp klarlacken så man får inte blöta för länge.. :-/
Maskera och slipa plåtrent med Dremel. Julas diamant-mini-kapskivor ger fin yta
20260510_083713.jpg
20260510_083713.jpg (172.75 KiB) Visad 3538 gånger
Rugga upp omgivande lack med 1200-papper så epoxyn fäster bra.
20260510_084027.jpg
20260510_084027.jpg (78.57 KiB) Visad 3538 gånger
Tanken är att fylla med epoxy och spackla ut med dubbel maskerinstejp runtom för att få lämplig skikttjocklek. Ett gammalt plastkort funkar perfekt som spackel.
20260510_085138.jpg
20260510_085138.jpg (145.25 KiB) Visad 3538 gånger
Blanda epoxy
20260510_085617.jpg
20260510_085617.jpg (89.24 KiB) Visad 3538 gånger
Kan inte fota när jag spacklar tyvärr :-D
Och sen bort med tejpen innan epoxyn härdar och limmar fast tejpen. Sådär, nu är skadan förseglad. Epoxy är det närmaste diffusionstät lack man kan åstadkomma hemmavid
20260510_090227.jpg
20260510_090227.jpg (116.84 KiB) Visad 3538 gånger
Nu behöver epoxyn få härda ett par dar innan slipning

Det trixiga är att slipa ner kanterna på "epoxyplåstret" utan att slipa hål på originallacken utanför lagningen..
Det funkar rätt bra om man tejpar maskeringstejp ca 0.5mm utanför lagningen, sen drar man en ca 10mm bred remsa av 800-slippapper medan man håller ner den med fingertoppen mot den kant man vill slipa ner.
När maskeringstejpen börjar se tunn ut så är man rätt nära noll i tjocklek på epoxy-skiktets kant.
Det får duga. Detta ska som sagt bli ett minimalistiskt plåster med lång livslängd, inte en omlackad dörr :-D
20260516_085222.jpg
20260516_085222.jpg (96.61 KiB) Visad 3099 gånger
20260516_092712.jpg
20260516_092712.jpg (169.89 KiB) Visad 3099 gånger
20260516_105414.jpg
20260516_105414.jpg (90.9 KiB) Visad 3099 gånger

Re: Laga rostbubbla

Postat: mån 11 maj 2026, 08:53
av Funk
Varför epoxilim, när det finns riktigt spackel ? Man får ju ändå slipa och lacka så varför inte göra det " rätt " ?

/Thomas

Re: Laga rostbubbla

Postat: tis 19 maj 2026, 11:20
av Erik Å
Nya spännande experiment. :-)
Om man maskerar runt lagningen och sprayar två lager bättringsfärg och sen två lager klarlack så får man en hög ful kant när man river bort maskeringstejpen.
Flyttar man ut tejpen en millimeter mellan varje sprayning blir det i stället flera, lägre "trappsteg"..
Men vad händer om man lägger 3mm tjock skumtejp runtom som distans under maskeringstejpen, och låter maskeringstejpens kant hänga i luften? Kan man få en softad steglös övergång då? Måste prova.. :P
20260519_073226.jpg
20260519_073226.jpg (151.27 KiB) Visad 3061 gånger
20260519_082113.jpg
20260519_082113.jpg (302.39 KiB) Visad 3061 gånger
Hurra, det funkar :-) Skulle ha haft lite större "överhäng" bara.. och kanske flyttat ut tejpen lite innan klarlacken. Äh, tjafs. Det får duga.
Plåstret klart, borde kunna hålla till 2040 :party:

Re: Laga rostbubbla

Postat: ons 27 maj 2026, 08:03
av Erik Å
Jag testade maskering med "överhäng" på en lite större bättring på en skärmkant. Blir inte så tokigt men klarlacken blir förstås lite matt precis i gränslinjen.. syns bara då solen blänker där.
Nöts antagligen bort efter 100 tvättar :-D

Re: Laga rostbubbla

Postat: ons 27 maj 2026, 08:07
av StefanN
Vill man ha det bra kör man 2K och skarvspray, blir helt osynligt. https://lacktorget.se/product/spraymax- ... cwQAvD_BwE
Här är min bakstöt jag lagade i vintras, lackat i vänster framkant ca 10 cm.
IMG_1241.jpeg
IMG_1241.jpeg (2.86 MiB) Visad 2322 gånger