Sida 1 av 1
slitna däck
Postat: sön 28 jul 2024, 19:39
av volvov702002
gälller egentligen en ford mondeo men är väl samma som volvo typ.
lätt att få slitna däck?
mina är enligt bild i fram idag ...hjulinställning 2023 4000 mil sedan.
sen på högersida har däcket har även "plättar" av slitage.
har bytt litefram o tillbaka däcken
Re: slitna däck
Postat: mån 29 jul 2024, 07:43
av Jallemet
Plättarna beror sannolikt på dåligt balanserade däck.
Slitet i mitten, för högt lufttryck
Slitet på kanterna, för lågt lufttryck
Sen för att ytterligare lätta på plånboken kan ojämt slitage förutom hjulinställning hänga på slitna bussningar och dämpare.
Re: slitna däck
Postat: mån 29 jul 2024, 09:19
av volvov702002
Jallemet skrev: ↑mån 29 jul 2024, 07:43
Plättarna beror sannolikt på dåligt balanserade däck.
Slitet i mitten, för högt lufttryck
Slitet på kanterna, för lågt lufttryck
Sen för att ytterligare lätta på plånboken kan ojämt slitage förutom hjulinställning hänga på slitna bussningar och dämpare.
är slitet bara på insidan som på bild på båda sidorna. även lite ojämnt mitten med men tydlig djup slitage kanten
Re: slitna däck
Postat: mån 29 jul 2024, 16:26
av Jallemet
En hjulinställning kan ju lätt bli sabbad av en trottoar eller en grop i vägen så det kanske är enklast att börja med en ny hjulinställning om däcken inte var i detta skick tidigare.
Kanske prova en annan firma om dom som gjorde förra hjulinställningen inte är 100% säkra på utrustningen.
Re: slitna däck
Postat: ons 14 aug 2024, 23:32
av Rödsorken
Om du växlar däcken till olika positioner blir det svårt att avläsa på dem vad det är som är på gång. Toe-in är nog det vanligaste här, framhjulen ska ploga lite men blir det för mycket får du extremt slitage på kanten och vibrationer i ratten vi hög fart (>100 km/h). Man kan kolla detta själv genom att krita en rand på däcken medan de roterar (palla upp) och sedan mäta i belastat skick. En kamrat kan behövas. Det står som grader och minuter i ditt protokoll, men kan finnas uppgift i mm på annat håll. Ett riktvärde kan vara 6 mm, dvs varje framhjul vinklar inåt 3 mm sett uppifrån s a s. Troligen är det bättre med NOLL toe-in än att det blir lite för mycket. Att hjulen är väl i balans bör naturligtvis kollas upp, men svårare obalans märks direkt i lite hastighet.
Riktig hjulinställning gör de flesta verkstäder, men de seriösa kräver i princip nya (lika slitna) däck runt om för att få ett fullgott resultat. Rulla rakt!