Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tias78
#1575624
Har ett problem.
Har kronisk ryggvärk vilket gör biltvätt lite mer utmanande än normalt. Kör dessutom 10 mil om dagen vilket gör att jag skulle behöva tvätta ofta. I dag brukar jag lämna in bilen till volvo eller Ditec för tvätt men skulle behöva göra det själv emellan åt då det blir lite omständigt att lämna in bilen med tider som ska passas osv.

Är det någon som har ett bra tips på kem för användning i en foam gun? Behöver tips på någon form av avfettning eller förtvätt, flygrostborttagare och någon form av Shampoo som kan funka. Tror jag skulle kunna klara av att lägga på och spola av själv det är själva "gnuggandet" som brukar bli problem.

Automattvätt skulle funka men jag har inte riktigt nerverna tvätta den i en sådan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1575636
Jag skulle säga att du alltid behöver handpåläggning för att få bort den ytliga "hinna" som ligger kvar på bilen efter avspolning med kem i foam.
Det finns säkert starkare kem för den tunga trafiken som kan få bort mer, men man ska nog passa sig för vad man applicerar på en personbil.
Ett alternativ skulle kunna vara att lägga ett riktigt keramiskt lackskydd för att undvika att smuts biter sig fast lika hårt men det är ingen garanti...
Det finns också spraylackskydd som kan vara en hjälp på vägen, exempelvis https://www.autodude.se/sv/produkt/snab ... m_wet_coat

Dessa kem tycker jag fungerar bra när jag tvättar bil:
https://www.autodude.se/sv/produkt/fort ... _snow_foam
https://www.autodude.se/sv/produkt/flyg ... oxidlosare

Känner man att vissa moment med tvätten är jobbigt kan man även använda exempelvis dessa:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... te-629191/
https://www.autodude.se/sv/produkt/mikr ... _magic_mop

Då behöver man inte böja och sträcka sig lika mycket och borsthuvudet är i skonsam mikrofiber, kör bara inte på lack och fälgar med samma mopphuvud.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1576059
Så mycket gnugga ska det inte behöva vara om grunden är lagd, det vill säga en grundlig rengöring och polering som med fördel kan lämnas till proffesionell rekond eller en noggrann entusiast.
Här är det "elbowe grease" som gäller.

Sen kommer rengöringsmedlen för att underhålla, rätt medel för säsongen och inte stressa utan låta medlen verka under den tid som finns angiven på förpackningen, kanske lägga på lite extra efter några minuter för att medlet inte ska torka in (då är man tillbaka på ruta ett).

Schampo med svamp ska inte behöva gnuggas utan lätt svepas över bilen bara om dom tidigare stegen följts, spola av och torka sedan med microfibertrasa eller blås torrt med en typ lövblås. Kalkfläckar är inte jätteroligt om man är pedant.

Keramiskt lackskydd har jag inte använt själv men hört att det kan vara bra, dock flaggar jag för besvär om det uppstår en skada i lacken och den behöver poleras upp kan det vara tungjobbat att komma igenom, detsamma med automatvättar som lägger på vax där man också kan få jobba hårt för att komma fram till lacken.

Ber om ursäkt för ett sk*tdrygt inlägg.

Började med lans hemma själv förra året och behöver öva på min färdighet då jag inte blev imponerad av resultatet, misstänker att mitt handhavande behöver trimmas in.

Som sagt är den där hinnan lite tröttsam men försvinner lätt om det är ett gediget förarbete.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]