Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1573586
Tänkte börja hjulskifta lite på uppfarten i år. Har inte gjort det på mina egna bilar innan utan bara i andra situationer på andra bilar nån gång då och då. Behöver dock utrustning.

Vad är ett bra starterkit? Behöver en domkraft, tänker mig nåt stabilt i mellanklassen som lätt lyfter S60, V60 och V40 (det är bilarna jag kommer skifta på).

Tips på andra saker som pallbockar, bra-att-ha-saker och även jack pads som funkar bra till bilarna ovan är välkommet.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1573591
Det finns nog lika många tankar om detta som det finns däckbytare/bilägare :-)

Jag har bl.a.:
Momentnyckel (140 Nm på min bil)
Hjulmutterhylsor likt dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000046778
Jack pad av samma typ som den nedan.
Batteridriven mutterdragare från Ryobi, jag drar dock inte åt fullt med den.

Problemet med min V60 är att det i instruktionsboken bara finns en punkt bak för lyft/pallbock.
Man kan ju inte lyfta och palla på samma punkt och jag vill inte sätta under på andra punkter som inte finns med i boken/rekommenderas av Volvo.

I samband med hjulskifte försöker jag även ta mig tid att tvätta hjulhus, bromsar och alla delar där innanför så man avlägsnar salt och annan sörja. :-)
.
519mUzZUiFL.__AC_SY300_SX300_QL70_ML2_.jpg
519mUzZUiFL.__AC_SY300_SX300_QL70_ML2_.jpg (9.4 KiB) Visad 1047 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573607
Det finns alltid något att lyfta bilen i, gäller vara att komma under bilen med domkraften. En den bilar är så låga numera att jag skaffat mig 2 st 250 x 150 mm brädor c:a 1 m långa och fasade som jag kör upp bilen på så jag kommer under med domkraften och hissa i balken under motor/Växellåd, eller (på en del bilar) i bärarmsinfästningen. Fast då hissar man bilen "snett".
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sewen
#1573619
Kör typ likande uppsättning som fjohan82 minus momentnyckel. Men den ska införskaffas. Samma problem med pallbockarna fast jag har v90. Dåligt av Volvo speciellt som de själva i bilens instruktionsbok skriver ”Använd alltid pallbockar eller liknande.”
Nöjd men denna domkraft: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-012148/.
Senast redigerad av 1 sewen, redigerad totalt 0 gånger.
av S65D
#1573645
fjohan82 skrev: tis 19 mar 2024, 17:37 Det finns nog lika många tankar om detta som det finns däckbytare/bilägare :-)

Jag har bl.a.:
Momentnyckel (140 Nm på min bil)
Hjulmutterhylsor likt dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000046778
Jack pad av samma typ som den nedan.
Batteridriven mutterdragare från Ryobi, jag drar dock inte åt fullt med den.
Tack för riktigt bra tips. 😊 Tänkte ha hoppat mutterdragare men det kanske behövs nu då det blev åtdraget med dragare sist.

Problemet med min V60 är att det i instruktionsboken bara finns en punkt bak för lyft/pallbock.
Man kan ju inte lyfta och palla på samma punkt och jag vill inte sätta under på andra punkter som inte finns med i boken/rekommenderas av Volvo.
Då lär jag stöta på samma problem. Det verkar som att det finns tre punkter fram och en bak (per sida). Vill helst vara försiktig och inte böja plåtar. Läste att man kan lyfta på punkten ”bakom stänkskyddet” fram och på så sätt lyfts hela sidan av bilen. Jag antar att det är punkten jag ringade in med grön på bilden nedan?
IMG_2909.jpeg
IMG_2909.jpeg (117.54 KiB) Visad 945 gånger

Vad sägs om att hissa den där på främre punkten och använda pallbock på den bakre, som en säkerhetsåtgärd?

I samband med hjulskifte försöker jag även ta mig tid att tvätta hjulhus, bromsar och alla delar där innanför så man avlägsnar salt och annan sörja. :-)
Håller med, det är också ett av skälen till att införskaffa lite utrustning. Tänkte även ta mig an bromskloss- och skivbyten när det är dags och man blivit varm i kläderna.
av S65D
#1573646
lennarte skrev: tis 19 mar 2024, 20:22 Det finns alltid något att lyfta bilen i, gäller vara att komma under bilen med domkraften. En den bilar är så låga numera att jag skaffat mig 2 st 250 x 150 mm brädor c:a 1 m långa och fasade som jag kör upp bilen på så jag kommer under med domkraften och hissa i balken under motor/Växellåd, eller (på en del bilar) i bärarmsinfästningen. Fast då hissar man bilen "snett".
Tack för input! Den ena bilen jag ska lyfta är relativt låg. Då får det bli att såga till ett par plankor om det inte funkar utan. 😊

vjohnj skrev:En sån kanske allt i ett

Länk-->https://images.app.goo.gl/BHgckWmHd1ipBEM66
Verkar vara rediga saker. Har sett flera här på forumet länka till Julas utbud, dock har många av länkarna varit döda. Hur är Julas, Biltemas och liknandes utbud? Räcker en som klarar 2,5 ton för det jag ska göra? Kommer inte behöva lyfta SUV:ar utan bara lite lägre bilar.
av S65D
#1573648
sewen skrev: tis 19 mar 2024, 21:46 Kör typ likande uppsättning som fjohan82 minus momentnyckel. Men den ska införskaffas. Samma problem med pallbockarna fast jag har v90. Dåligt av Volvo speciellt som de själva i bilens instruktionsbok skriver ”Använd alltid pallbockar eller liknande.”
Nöjd men denna domkraft: Höglyftande lågprofildomkraft 2,5 t 75-510 mm.
Tack för tipset, dessvärre fungerade inte länken. Gissar att din V90 är lite tyngre än mina bilar, har också kikat på en som klarar 2,5 ton. Att komma under ”lägre bilar” som exempelvis de med R-Design är inget problem med den ni har?
av kievY
#1573666
Problemet med min V60 är att det i instruktionsboken bara finns en punkt bak för lyft/pallbock.
Man kan ju inte lyfta och palla på samma punkt och jag vill inte sätta under på andra punkter som inte finns med i boken/rekommenderas av Volvo.

IMG_2909.jpeg


Vad sägs om att hissa den där på främre punkten och använda pallbock på den bakre, som en säkerhetsåtgärd?
Akta med hur du sätter domkraften där du markerat med grönt. Gjorde misstaget att jag inte kollade noga och lyfte, när jag sedan skulle sänka så hade domkraften gjort en bula inåt. Hade missat att det är förstärkt på kanten där men mitten är "tom" så plåten där vek sig. Inget hål eller så bara att den stora kraften var på den punkten och den gav sig inåt.
Annars lyfter jag med domkraften på den bakre platsen och sätter pallbock vid bakre upphängning. Typ fjädern eller bärarm som finns där.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]