Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1573333
Tyska bilorganisationen ADAC släppte för några veckor sedan ett sommardäckstest med 16st däck i dimensionen 215/55-17.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... 15-55-r17/

Testets bästa däck körmässigt var inte förvånande Continental, Kumho och Michelin, och bottenplaceringarna var heller inte någon överraskning Linglong, Sailun och Semperit.

Ja ja, man får vad man betalar för tänker man kanske... men får man verkligen det...

De testar nämligen även livslängd med hjälp av konvojturer med flera identiska fordon i området kring Landsberg am Lech. Tester utförs även på en Bridgestone slitagetestbänk. Dessa tester verifieras genom korsjämförelser vid vägkonvojresor.

Och vad fick de då fram för beräknade livslängder....

Linglong:3740mil
Sailun: 3800mil
Semperit: 5520mil

Kumho: 6930mil
Michelin: 6030mil
Continental: 6030mil

Testets sämsta däck Linglong är fortfarande billigare per mil, men det skiljer endast 156kr per 1000mil att köra på testet bästa däck jämfört med testets sämsta däck!!! (räknat på alla fyra däck)
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
#1573349
Jallemet skrev:Köper premium av den anledningen att jag vill ha bästa möjliga prestanda hela däckets livslängd, billig livförsäkring.
Ja, speciellt som det knappt inte skiljer något i pengar.
#1573466
Lucif3r skrev:Så kan det vara, men det krävs ju då att man faktiskt kör så pass långt att däcken faktiskt blir utslitna innan dom blir för gamla istället. Kör man så pass lite att det är åldern som bestämmer livslängden så ställs allt i en helt annan dager.
Är det verkligen sannolikt att de billiga däcken som generellt är sämre på alla punkter, åldras på ett sätt som är bättre än premiumdäcken?
Sedan kommer man inte ifrån att oavsett hur kort du kör med dem så slits de dubbelt så fort som premiumdäcket...
#1573485
Det kan mycket väl vara så, t.ex.min svärfar åker max 500mil om året och kan teoretiskt ha samma däck i 10år.

Oklart är väl när däcket är att betrakta som uttjänt, jag gjorde ett nödköp förra säsongen för två av mina var kabbslut.
Nödisarna var riktigt gamla (premium) men utan torrsprickor och gick halva sommaren i vått och torrt med greppet i behåll.

Jag vill ändå tro att tillverkare av premiumdäck inte har råd att göra dåliga däck medans andra kan låta konsumenten stå för test och utveckling.

#1573487
Jallemet skrev: mån 18 mar 2024, 18:00
Jag vill ändå tro att tillverkare av premiumdäck inte har råd att göra dåliga däck medans andra kan låta konsumenten stå för test och utveckling.
Alla gör ju misstag. Mina Pirelli gick de senare ut med ”passar ej på grusväg” för höll tydligen inte för det :party:
#1573525
Kan vara en orsak till att jag inte fick ut 6000 mil på mina Pilot Sport⁴. Jag har cirka 4km grusväg per dag och det käkar däck trots min gubbiga körstil.

Nu har jag iofs inte läst att dom skulle vara direkt olämpliga för det ändamålet men bilen uppträder lite nervöst om jag åker fortare än 50km/h, känslan är att bilen flyter ovanpå.

Däremot på torr och våt asfalt är känslan att jag kör bil större än att jag åker bil.

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]