Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1566715
Hej,
Jag är spekulant på en V90 årsmodell 2020 (svart, ej metallic) som de begär ca 330 000 SEK för. Bilen har ännu inte gått 10 000 mil.
Den har en synlig rostskada med bubblande lack precis ovanför vindrutan i storlek av en ärta ungefär. Skadan är placerad på takkanten och det är svårt att se om den har gått ned under listen eller ej. Det kan finnas fler begynnande som är för små för att lätt kunna hittas.
Enligt bilhandlaren så behövs detta inte åtgärdas och de ville således inte kännas vid att åtgärda detta då det kan innebära att lyfta rutan och lacka om hela taket. Tydligen spotlagar man inte horisontala ytor såsom tak, motorhuvar mm.

Borde jag lita på detta uttalande och köpa bilen för fullt pris eller anser ni att bilhandlaren antingen åtgärdar detta på korrekt, fackmannamässigt sätt, alternativt drar av kostnaden på priset?
Eller är det så här marknaden fungerar nu och att jag borde förvänta mig att äga problemet själv?

Jag har förstått att denna typ av skada är vanlig på Volvo bilar de senaste 10 åren åtminstone men ska vi som ägare stå för hela bördan?
Jag pratade med skadecenter på Bilia lite allmänt om denna typen av rostskador och de menade att Volvo själva anser att "man ska ta hand om bilen för att undvika rostskador" vilket innebar (enligt skadecentrets tolkning av Volvos krav) att man behöver se över bilen för stenskott mer eller mindre efter varje körning och i såfall fylla i med lackstift för att ha fullgjort sitt ansvar som bilägare. Detta blir opraktiskt och orealistiskt. Självklart ska man ta hand om sin bil och både tvätta och allt annat men att inspektera efter mer eller mindre varje körning är inte rimligt.

Jag börjar bli lite frustrerad över att kunna köpa en Volvo då väldigt många exemplar i bilhallarna har dessa rostskador ovanför vindrutan :(

Var på en anläggning där 40% av bilarna hade detta problem i olika omfattning. Har varit på andra ställen också så det verkar vara väldigt vanligt.

Tacksam för lite råd om vilka förväntningar jag kan ha inför en bilaffär med bilhandlare.
#1566720
Nu vet jag inte vilken motor, men priset låter ganska högt för en MY20. om det är en T8 (hybrid) kan jag förstå. och som ovan skrev.. finns väldigt många V90 exemplar och där taket är fri från rost, gäller att titta, leta, ha inte för bråttom(om man nu inte har väldigt brådis med en bil).. 330tkr är ju inte lite pengar
#1566916
Jag skulle kolla på annat bilmärke, V90 HAR problem med rost även på andra ställen: tex underrede, kring dörrhandtag etc. Läs Vi Bilägare som skrivit mycket om detta.

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]

Funderar på hur jag på bästa s&au[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]