Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1563868
Hej,

Har en V70 2008 som har ganska slitna strålkastare. För 2 år sen köpte jag lika sandpapper(vatten) samt välkänt medel för att polera upp och det blev riktigt fint. Efter jobbet la man på någon typ av "lack" som skulle skydda mot UV och göra att det höll längre.

Efter 2 år är dock problemet så gott som tillbaka.

Just nu är bilen inne på skadeverkstad och de kommer byta en strålkastare. Vi inser att det där kommer inte se bra ut, enligt firman så kan de slipa och lacka den andra strålkastaren vilket enligt dem kommer hålla glansen längre än vad den nya gör? Är det verkligen så bra? Är det värt 1300 kr?

En beg strålkastare kostar runt 5000 kr och då är de i de flesta fall redan lite slitna. Vi skulle kunna ta på oss jobbet att göra det själv igen men det verkar tyvärr inte hålla så länge?

Så hur effektivt är den slipning och lackning som görs på auktoriserade verkstäder idag?
#1564183
I din sits hade jag nog låtit verkstaden fixa den matta ytan. Utförs arbetet bra ska det hålla ett gott tag och ge ett fint resultat. Återgår ytan till matt fort igen så kör vidare med er egna metod. Att köpa en begagnad känns onödigt.
#1564361
Gör man jobbet noga/ordentligt - varför skulle firmans ansträngning med slipa-lacka bli bättre än om ex man gör det själv.
Det är en fråga du ska ställa dig.
Jag vågar säga - Nej!
Vad som däremot är ett vanligt problem är att plasten blir matt/missfärgad på insidan och inte bara utsida. Och insida kan man sällan göra nått åt när det gäller slipning/polering.
Vet inte om det finns nya glas att köpa till den generationen du har, tänker att det kanske skulle va en bättre lösning isf.
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]