Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1563611
Jag har en Calix slangvärmare (som värmer kylarvattnet) till min V70. Jag jobbar som deltidsbrandman, vilket innebär att jag behöver bränna iväg 2 km med ett par sekunders varsel varje gång larmet går. För att minimera antalet kallstarter funderar jag på att låta motorvärmaren gå på timer av och till under dygnets alla timmar, typ 2 timmar på, 2 timmar av, 2 timmar på, osv.

Finns det några risker med att låta motorvärmaren gå så mycket? Kan betydande delar av kylarvattnet dunsta bort? Riskerar motorvärmaren att brännas? Annat man bör tänka på?
#1567148
Ser inget problem med det. Hur ska vattnet kunna dunsta? Enda gången vattnet försvinner är vid läckage eller om den kokar och expansionskärlet släpper ut övertrycket. Tror inte motorvärmaren tar någon skada. Kör en timme ist och stäng en timme.
#1567153
freak1 skrev:Ser inget problem med det. Hur ska vattnet kunna dunsta? Enda gången vattnet försvinner är vid läckage eller om den kokar och expansionskärlet släpper ut övertrycket. Tror inte motorvärmaren tar någon skada. Kör en timme ist och stäng en timme.
Vet inte, men har läst att det varnats i andra trådar för att motorvärmaren får kylvätskan att dunsta. Jag har kört aggressivt med motorvärmaren ett tag och inte märkt av några problem, så jag kör vidare! Tack för svar!
#1567166
På min Mazda Pickup, och senare även senare farsans Volvo 144 var motor och kupe värmare på 8 timmar varje arbetsdag mellan 1991 till 2008 utan problem. Jobbade 2-skift i många år då. När jag fick 740-in blev det 3-timmars ur.....
#1567171
kallekula33 skrev:
freak1 skrev:Ser inget problem med det. Hur ska vattnet kunna dunsta? Enda gången vattnet försvinner är vid läckage eller om den kokar och expansionskärlet släpper ut övertrycket. Tror inte motorvärmaren tar någon skada. Kör en timme ist och stäng en timme.
Vet inte, men har läst att det varnats i andra trådar för att motorvärmaren får kylvätskan att dunsta. Jag har kört aggressivt med motorvärmaren ett tag och inte märkt av några problem, så jag kör vidare! Tack för svar!
Läs manualen. Ingen vits att ha 3timmars timer, låt värmaren vara på i 8-10 timmar eller vad du behöver.
Den höjer bara kylartempen 20-30grader och har egen avstängning när temperaturen är uppnådd.
#1567424
20FJan skrev:Ingen oro för elräkningen?
"på den tiden var det ingen som tänkte på elpriset. Strömmen var "i princip" gratis. På jobbet var den det, och hemma märktes det inte om dom 1000-1200W var på eller inte några timmar några dagar i veckan
#1567426
KalleJ skrev:Den höjer bara kylartempen 20-30grader och har egen avstängning när temperaturen är uppnådd.
Så moderna grejer har inte jag, utan det värmer hela tiden. På vintern märks det inte på motorn (förutom att den går runt lätt) om man inte lägger handen på blocket. Men fram på våren kunde man vissa dagar se att tempmätaren rört sig lite när man startade motorn. Då var det tid att sluta..... 😇😇

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]