Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1562706
Planerar lite inför nya sommardäck kommande våren.

Har senaste åren använt tre olika uppsättningar Michelin Pilot Sport 4 (varav en med däckmatta inuti). Riktigt nöjd utifrån mina krav, kanske att de har slitits något snabbare än väntat. Innan det gick jag igenom två uppsättningar Pirelli PZero (en vanlig och en med matta), har varit nöjd med dem också. Upplevde PZ som något hårdare men upplevde samtidigt att de höll fler mil. En av PZ-uppsättningarna fick i slutet av sitt liv skador på corden vilket resulterade i däckklackar. I stort har jag nog varit mest nöjd med PS4, trots att greppet i PZ var snäppet vassare.

Undrar lite kring motsvarande däck. Har dålig koll på vad Continental, Goodyear eller andra tillverkare har för motsvarigheter men är ute efter förslag, åsikter och erfarenheter. Kikat lite på nya Pilot Sport 5 men även SportContact. Är dock öppen för andra förslag i samma segment.

Prioriterar grepp, livslängd, komfort, rullmotstånd och pris, i den ordningen. Dimensionen det gäller är 245/40R18. Tack på förhand.
#1562913
Jag är supernöjd med mina Pilot Sport 4 som jag haft i tre säsonger, byter från 17" till 18" nu till sommaren och sätter Pilot Sport 5 på dom fälgarna, kör med X-ice⁴ på vintern.

2:a bilen rullar på Energy Saver sommartid och Pirelli Ice Zero vintertid.

Jag har aldrig tvekat på Michelin dock blev det ett akut byte på 2:a bilen förra vintern och däcknasaren i grannbyn säljer inte Michelin..

Ganska precis 1.6mm kvar (bilden), utan att kolla loggboken så gissar jag att det blev i närheten av 6000mil.
IMG_20231029_130845_377.jpg
IMG_20231029_130845_377.jpg (134.77 KiB) Visad 1629 gånger
#1562941
Michelin är alltid ett säkert kort. Goodyear på nuvarande andra bil har jag varit nöjd med, tysta och bekväma med bra grepp. Har även varit nöjd med många andra utom Bridgestone som haft lite konstigt vägljud och svajig känsla.
#1567060
Köpte min V70 begnagad med originaldäck från Continental. De behövde balanseras om ett par gånger, troligen för att det var orunda.
Har sedan dess (sedan ca 2011) alltid kört på Pilot Sport utan problem.
I början av min bilkarriär (de första 25 åren) avverkade jag några Cittåtränger, som "skulle ha" Michelin - aldrig problem.
Av diverse erfarenheter - egna och andras - har jag fått en bild av att Michelin alltid gör runda däck - en icke oväsentlig egenskap för ett bildäck.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]