Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av intel
#1561244
Har fått en bubbla på vinterdäcket vänster framdäck och bokat tid för byte. Måste dock köra ca 7 mil till verkstaden. Funderar på om man borde byta till reservhjulet? Som dock är sommardäck. Kan hålla mig till ca. 50-60 km/h på vägen dit. Har ingen erfarenhet av detta så vet inte hur stor risk det egentligen är att man ändå blir illa tvungen att byta till reservhjulet någonstans på vägen. Förstår att det är omöjligt att säga om det kommer smälla eller inte, är mer ute efter att höra vad ni hade gjort i min situation.
IMG_20231117_081632.jpg
IMG_20231117_081632.jpg (4 MiB) Visad 1996 gånger
IMG_20231117_081722.jpg
IMG_20231117_081722.jpg (4 MiB) Visad 1996 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1561249
Hade bytt till reservhjulet om du har möjlighet att göra det lite enkelt. För händer något under resan till verkstaden kan det ju bli onödigt krångel.
Användarvisningsbild
av bem
#1561298
Byt till reservhjulet, det skulle jag göra i alla fall. Får man punka är det lätt hänt att man kör sönder fälgen också och så har man en utgift till.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1561299
Byt till ett av sommardäcken. Ett sommardäck är ju överlägset jämfört med det sunkiga reservdäcket. Visst kan du bli stoppad men du har ju det defekta vinterhjulet med dej i kofferten.
/Hasse
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1561327
Ett sommardäck som nödhjul på vintern är lika lagligt som vilket nödhjul som helst. Förutsätter givetvis att du är på väg till däckkrökarn och inte är ute och nöjjeskör.

Det där däcket skulle jag inte köra på många metrar med. Har corden väl spruckit så där på däcksidan så krävs det inte mycket för att det ska smälla.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561341
Det är ju som när du provkör en ej besiktigad bil. Man får ju provköra (en bil med körförbud) i samband med reparation. Dock får man inte göra som en kompis gjorde för nu ganska många år sedan. Han hade köpt en Volvo PV 830 (fd taxi) som stått några år. Kollar över bromsar och motor och skulle provköra den. Dock var han inte ensam i garaget så det bestämdes att det skulle köras och köpa korv och mos vid samma tillfälle (22:00 tiden en fredag). När dom var på väg från korvkiosken mötte dom förstås polisen. Det gick faktiskt riktigt bra, trots 6 st korv och mos ätande ungdomar bak i bilen. Men han fick en skarp förmaning, kör direkt hem och gör inte om detta....
65_Volvo_PV_830.jpg
65_Volvo_PV_830.jpg (39.86 KiB) Visad 1855 gånger

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]