Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1560277
Hej!

Jag tänkte höra om ni har lite råd på vinterdäck som är bäst för min situation. Då det är första gången jag ska pendla med min bil på vintern (till slutet av januari -24).
Pendlar mellan Malmö till en bit utanför Köpenhamn (125 km enkel väg) 3-5 gånger i veckan. Snittar väl ca 1000 km i veckan. Det är mest motorväg jag kör på.

Jag tänker att det inte är så mycket snö på denna sträckan men kanske blir en hel del dagar med svart is.

Vilka däck skulle vara bäst för denna situationen? Jag tänker nordiska friktionsdäck.

Enligt internet verkar Continental VikingContact 7 vara bäst, sen Nokian R5 och Michelin X-Ice.

Nu till mina två frågor:

1. Spelar det någon roll om jag köper X-Ice istället för de två andra alternativen? Sparar ca 2000 kr på det.
2. Finns det andra typ däck jag ska tänka på?

Har aldrig tidigare pendlat på vintern eller denna sträckan. Så vet inte riktigt hur vägarna kommer vara på denna sträckan.

Mvh
#1560293
Volvonishka skrev: mån 06 nov 2023, 16:05 Hej!

Jag tänkte höra om ni har lite råd på vinterdäck som är bäst för min situation. Då det är första gången jag ska pendla med min bil på vintern (till slutet av januari -24).
Pendlar mellan Malmö till en bit utanför Köpenhamn (125 km enkel väg) 3-5 gånger i veckan. Snittar väl ca 1000 km i veckan. Det är mest motorväg jag kör på.

Jag tänker att det inte är så mycket snö på denna sträckan men kanske blir en hel del dagar med svart is.

Vilka däck skulle vara bäst för denna situationen? Jag tänker nordiska friktionsdäck.

Enligt internet verkar Continental VikingContact 7 vara bäst, sen Nokian R5 och Michelin X-Ice.

Nu till mina två frågor:

1. Spelar det någon roll om jag köper X-Ice istället för de två andra alternativen? Sparar ca 2000 kr på det.
2. Finns det andra typ däck jag ska tänka på?

Har aldrig tidigare pendlat på vintern eller denna sträckan. Så vet inte riktigt hur vägarna kommer vara på denna sträckan.

Mvh
Stirra dig inte blind på "tester", jag säger det är subjektivt. Du kan med STORT JA köra på michelin x ice, Alla 3 är TOPP-märken. Jag skulle också valt Michelin om priset skiljer 2000>(till och med om priset hade varit 1500 hade jag valt Michelin). Continental må vara "topp i tester" MEN däcken slits väldigt fort. Nokian(dubb) och kört i 12år och har inget att klaga på. Kan även tänka mig att R5an är topp-of-line/jämnt med Michelin&Conti.
#1560315
@Volvonishka, Hade kört på Michelin i det läget. Hör med [email protected] också och se vad de har om det inte redan är där du kollat där vad de har och för priser
#1560322
Står du ut med ljudet så kör på dubb de håller längre med tanke på 100mil i veckan.
Annars nordisk friktion om du vill ha något grepp på is.
Slits dok snabbare och sämre mot vattenplaning än vanliga/europeiska vinterdäck.

Blir alltid en kompromiss tyvärr
#1560416
"En hel del dagar med svartis" - låter som en överdrift, i alla fall om vi talar om när det blir ett problem. Du kommer ju köra på väl trafikerade vägar i ett av Skandinaviens mildaste områden och vägar med hög trafikintensitet. Med 20 års erfarenhet av liknande klimat, möjligen snäppet kallare, kan väglag där ishalka är akut räknas på ena handen. Du kommer ha ett väglag för centraleuropeiska typ 95% av tiden.
#1560482
Sen vet jag inte vad Danmark har för regler, om man får köra med dubbar eller inte. Tänker så man inte skulle bli stoppad och betala böter. Men är det mest motorväg så är nog friktionsdäck att föredra, de vägarna är oftast först saltade/skottade.
#1560573
Hade själv valt michelin och friktion.
-Michelin upplever jag håller längre än övriga (jag har gått på marknadsföringen).
-Föredrar dubb då jag bor i sthlm, har landställe utan plogad väg, jagar, åker till fjällen varje år MEN har ändå friktion för tillfället och det har funkat bra (har köpt snökedjor för knepiga situationer men aldrig behövt använda). Rimligtvis borde det då inte vara några som helst problem att pendla skåne-danmark med friktionsdäck.

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]