Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1559489
Köpte en helt ny uppsättning Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/40/18 till min V70 -13 D4 AWD i mars i år.
Fick en mindre hjärnblödning nu när jag bytte till vinterdäck och däckkillen specade upp att mönsterdjupet var 3mm fram och 4mm bak.

Jag kör inte överdrivet aggressivt och däcken har kanske rullat 800 mil högt räknat.

Är det normalt att dessa däck slits så snabbt? Ska de bara räcka 1 säsong?

Innan hade jag Michelin Primacy 3 och de däcken varade i säkert 6 år och då hade jag fortfarande ca 3mm kvar när jag bytte.
#1559493
Kungthun skrev: mån 30 okt 2023, 12:36 Köpte en helt ny uppsättning Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/40/18 till min V70 -13 D4 AWD i mars i år.
Fick en mindre hjärnblödning nu när jag bytte till vinterdäck och däckkillen specade upp att mönsterdjupet var 3mm fram och 4mm bak.

Jag kör inte överdrivet aggressivt och däcken har kanske rullat 800 mil högt räknat.

Är det normalt att dessa däck slits så snabbt? Ska de bara räcka 1 säsong?

Innan hade jag Michelin Primacy 3 och de däcken varade i säkert 6 år och då hade jag fortfarande ca 3mm kvar när jag bytte.
Jag kör på 245/40-19 med GYF1A3 , ska idag byta till vinterdäck så kan kolla med min däckfirman och se hur mycket jag har kvar på mina och då har jag kört på däcken sedan 2019. (mer än 1000mil iallafall med dessa). Innan hade jag Michelin Primacy också, från fabrik och varade tills 2019'
*återkommer*

*Återkoppling*
Alla mina 4 dock hade runt ~5mm kvar, klarar typ 1 säsong till
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
#1559496
@Kungthun, Vad hade de nya för mönsterdjup?
#1559499
Micce1980 skrev:@Kungthun, Vad hade de nya för mönsterdjup?
Vet ej vad dom har för mönsterdjup från fabrik. Men skulle gissa på att de är över 6.5 iaf, vilket betyder att mer än hälften har slipats ner nu i sommar.
#1559608
Mina som suttit på en Passat Alltrack, 245/40/19, körda två säsonger (osäker på mängd mil men typ 1500-2000) har ca 5mm kvar runt om.
#1559613
Lucif3r skrev:Det kan omöjligtvis vara normalt att däcken slits så mycket på så kort sträcka. Jag skulle nog överväga att kolla över bilen, hjulinställningar, bussningar, osv..
Ja, det känns extremt. Är inne på att det var fel på däcken från fabrik efter att ha hört mig lite för utanför detta forumet.

Och jag gjorde faktiskt en hjulinställning i juni. Dock var det inga överdrivna avvikelser i de tidigare inställningarna. Det var en pytteliten felaktig camber på ena framhjulet bara så det borde inte påverka det enorma slitaget tycker jag. Saken är också att alla fyra däck har slitits extremt mycket och inte bara ett däck, eller ett däckpar på ena sidan. Jag har heller inte upplevt något sämre väghantering eller skakningar, missljud av bilen varken innan eller efter hjulinställningen. vilket gör att jag misstänker däcken som bov i dramat.

Men jag kan ha fel. En sak är iaf klar. Jag kommer aldrig någonsin köpa Goodyear Eagle F1 A6 igen!
#1559618
Har man tung gasfot på 1-2:ans växel sliter man snabbt ner framdäcken på fwd bilar..
Men visst är det skillnad på fabrikat, är själv tillbaka hos Michelin och primacy 4.
Michelin brukar hålla längst genom hårt gummi och tätt mönster (smala dräneringkanaler=maximalt med gummi i kontaktytan).
Men de får ofta kritik för mediokert våtgrepp just därför :-/ Man kan uppenbarligen inte få allt :-)

Mer onödigt vetande: Har man för bråttom i rondellerna så nöter man ner höger framdäck i förtid...
#1559664
Kungthun skrev:
Micce1980 skrev:@Kungthun, Vad hade de nya för mönsterdjup?
Vet ej vad dom har för mönsterdjup från fabrik. Men skulle gissa på att de är över 6.5 iaf, vilket betyder att mer än hälften har slipats ner nu i sommar.
Ja de verkar ligga på 6.4 eller 6.7 mm nya vad jag kan hitta. Låter rätt lite ändå(?) Läser jag rätt hade mina Pirelli Scorpion Verde 7.8 mm

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]