Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av VolvoV402019
#1557392
Läste precis om vinterfälgar, att en sådan fälg har "en annan lack som tål vägsaltet och är designad för att snön inte ska packa ihop sig lika lätt i fälgen." (https://www.skruvat.se/tips-r%C3%A5d/v% ... ll-vintern)

Vet någon mer om dessa fälgar och har några tips på Volvo fälgar med dimension 7.5x18x52.5 som passar vinterdäck med dimension 225/40 R18?
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1557508
Har under åren använt en mängd olika vinterfälgar i dimensioner från 16-22” och har endast vid två tillfällen stött på fälgar som inte riktigt har orkat med den svenska vintersäsongen. Det har då rört sig om Volvos Sadia (17x8”) och Pangaea (16x7”). I det första fallet började problemen med att fälgarna fångade en massa stenskott som sedan började flagna och sedan tog vintern till och gjorde sitt. I det andra fallet började färgen släppa på kanten av ekrarna samt runt om hjulemblemet. Utöver det har jag aldrig stött på fälgar från Volvo som inte har klarat av vintern. Är dock ganska säker på att det finns användare här med andra upplevelser.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1557509
Jag gjorde ett försök en vintersäsong att använda Titania 8x18".
Trots att jag tvättar bilen relativt ofta blev det blanksvarta partierna snabbt svårt att hålla blankt och de glanspolerade delarna mådde inte bra av saltet.

Nu har jag Tucan 8x18", visst är det lite småpill mellan ekrarna men överlag funkar de bra vintertid är min upplevelse.
Min bil bor i garage så snö i fälgarna smälter under natten så det är inte ett speciellt stort problem för min del.

Ska de sitta på en V40 som nicket ger antydan till?
av VolvoV402019
#1557639
Tack @Recharged och @fjohan82, för intressant information. Har frågat runt lite men inte fått mer vetskap i ämnet, men som det står i artikeln kan det vara bra med fälgförsegling.
Ja, fälgarna är till en V40 och har nu beställt Matres. Sommardäcken har Ixion IV fälgar.

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]