Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1555436
Nån som använt deras tjänst med fälgrenovering?
Fått en bakfälg skrapad och den som körde vill köpa ny fälg men den kostar ca 10 000:- och jag känner att en renovering borde bli lika bra.
https://www.bilia.se/verkstad/dacktjans ... _kQAvD_BwE
Och vad är skillnaden på dom olika alternativen?
IMG_1155.jpeg
IMG_1155.jpeg (530.92 KiB) Visad 12392 gånger
image000000.jpeg
image000000.jpeg (158.59 KiB) Visad 12395 gånger
av Lövet
#1555438
Det ena alternativet ser ut att måla om hela fälgen, det andra bara fälgsidan. Det är skillnaden i texten iaf plus att det ena står både våt+torrlack (oklart när man behöver vad).

Utgår från att de lämnar bort arbetet till nån som gör jobbet (typ Intera) så kvaliteten är säkert god.
av SnurreSprätt
#1555696
Dom lämnar bort jobbet och jag törs påstå att du som kund betalar förmodligen mer än att skicka till ex samma ställe själv.
Det är förmodligen nån firma i stil med Intera/Fälgfixarna dom anlitar för uppdraget.
Funderar lite på om skrapet på fälgen är alu gods eller färg?..Ser ut lite som klarlackat alu som fått sig lite skav men lite svårt att se på bilden.
Innan du hålls med Bilia så tycker jag du ska svänga förbi en ordentlig lackfirma och höra vad dom säger och ev ger för pris på att fixa skadorna.
Kan kanske va så att det räcker med att slipa av klarlacken på det silvriga och sen spruta ny dito över detta för att få det snyggt igen.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1555707
Det är skador i godset och även på den svarta färgen så allt måste göras om, nu är det inte jag som betalar och jag bokade in en tid på Bilia så slipper jag med nåt krångel. 2695:- + 280:- för montering och balansering av däck.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1557527
Nu ringde dom och det gick inte renovera fälgen, Polestar har nån vinkel på ekern så det gick inte svarva dom. Frågan är om det är värt att köpa ny?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1557535
Då får man väl ett märke även i den nya fälgen, lagen om allts jävlighet...
Men om inte du pyntar så kan du ju alltid gå på det.
av Lövet
#1557536
Jag hade bara kört. Så illa ser det trots allt inte ut (i alla andras ögon än dina)
av Mak
#1557588
Hade själv liknande skada på mina "diamond cut"-fälgar, lagade det själv genom att slipa den skadade ytan i flera steg (även våtslipning) och sedan 2 komponents klarlack på. Blev inte helt perfekt men mycket bättre än innan :-)
Användarvisningsbild
av sewen
#1558050
Har liknande skador orsakat av tidigare ägare på sommarfäljarna. Tänkte pröva slipa med dremmel i olika steg och sen maska och klarlacka endast över skadan. Tänker att det inte blir sämre iaf.
På normalt stå-avstånd så syns det bara om man vet vad man ska titta efter. Däremot blir det tydligt när man hukar för att fylla på luft, tvätta mm.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]