Sida 1 av 2
Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 05:10
av TomasL
Hallå när ni byter däck är det stor skillnad på ett Volvo klassat däck jämfört med ett annat däck med samma belastning index
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 07:06
av lennarte
Volvo tillverkar inga däck. Dom tar in anbud från olika tillverkare som alla andra industrier. Håll dig till samma klassning om du är noga. Men en det går att använda en lägre hastighets klassning också om du aldrig om du aldrig utnyttjar bilens maxhastighet. Om du t.ex väljer ett H däck istället för V. Sedan är ofta ett smalare däck med högre profil billigare än ett med bred och låg profil. Detta funkar om man håller sig inom samma rullomkrets
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 07:24
av TomasL
Ja vet att inte Volvo tillverkar några däck men en del är klassade Vol så det var det som jag undrar om det är stor skillnad Med vänlig hälsning,Tomas
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 07:33
av lennarte
TomasL skrev: ↑fre 26 maj 2023, 07:24
Ja vet att inte Volvo tillverkar några däck men en del är klassade Vol så det var det som jag undrar om det är stor skillnad Med vänlig hälsning,Tomas
Förmodligen är det främst en prisskillnad. Volvo köper många däck viket kan ge billigare pris, men har dom en egen "logga" på kan det nog bli dyrare. Detta är en gissning dock.
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 07:36
av StefanN
Har inte nästan alla tillverkare "egna" däck idag? På min bil är det tryckt "POL" och skulle jag byta däck tror jag nog inte att jag skulle bry mig om det.
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 09:32
av leiwi
Det ligger ju i däcktillverkarnas intresse att förse biltillverkarna med däck som ger högre vinst vid försäljningen när det är dags att byta däcken .
Många "går ju på " att det måste vara däck med biltillverkarens märkning ( VOL, RR ,POL mfl) men det är ju upp till dom . Jag skulle aldrig bry mej om det
Likadant med bromsbelägg , torkargummi , olja mm
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 09:57
av 73k
Har kört VOL/vanliga, TO (T0)/vanliga, ☆/vanliga på samma bilar samt samma däckmodeller och har inte upplevt den stora skillnaden man vill påvisa. På vintrarna har jag aldrig haft OEM-orienterade däck.
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 11:29
av VolvoB20
Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 15:33
av Lucif3r
Visst ligger det något i det. Tillverkarna kommer ju välja dom "billigaste" däcken dom kan få tag på, som fortfarande uppfyller dom krav som ställs. Och då brukar det ju vara lastindex och hastighetsindex som hamnar väldigt nära gränsen först. Varför betala några kronor extra per däck för ett däck som tål ~33% högre hastighet än bilen är spärrad för?

Samma med belastning... För ingen människa lastar ju bilen mer än den är godkänd för, eller hur?

Re: Däck
Postat: fre 26 maj 2023, 15:51
av lennarte
Lucif3r skrev:Samma med belastning... För ingen människa lastar ju bilen mer än den är godkänd för, eller hur?
Dom flesta däcken "i närområdet" tål flera gånger sitt belastnings index för att t.ex köra till sopstationen i typ 70 km/tim. Kanske lite värre om man har typ 10 - 15 mil och ska ligga "med plattan i mattan" hela vägen. Luftrycket i däcken är myyycket viktigare än belastnings index för en överlastad tur på några mil.