Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tias78
#1540719
Mötte en grus lastbil som hade slarvat med att stänga bakre lämmen 😡, jä_a vad det rasslade. Polisen stoppade honom några mil bort och kunde konstatera att han slarvat.

Har fått 22 små "kniv stick" till stenskott på motorhuv några på backspeglarna, fronten samt några små i rutan (inga sprickor).

Fått svar från försäkringsbolaget att dom går med på att lacka huv, backspeglarna fronten och byta rutan.

Pratade med en rekond firma som också tyckte att det skulle lackas.

Skaderegleraren på Volvo tyckte att det var onödigt då det inte var mer stenskott än normalt sett till miltal.(tidigare pensionärs ägd pedant skött 2015 S60 D4 summum, 14000mil) Och att risken för korrosion är liten då det är plast och aluminium i fronten.

Ska väll tilläggas att bilen varit på rekond löpande hos volvo sedan ny (så väldigt fin i lacken i övrigt)

Hur ska man göra tro?

Fylla i det som går själv med en stenskottspenna och färg från lackfirma eller bara lämna in det och låta dom lacka. Kör 10 mil om dagen så det kommer komma nya märken med åren.

Har lite dåliga erfarenheter av omlack, samtidigt så är det en Volvo verkstad som gör lackningen och dom är kända av rekondfirman sedan tidigare för att göra bra jobb.
Bilagor
DSC_1444.JPG
DSC_1444.JPG (7.83 MiB) Visad 2565 gånger
DSC_1443.JPG
DSC_1443.JPG (7.89 MiB) Visad 2565 gånger
av UnleashFusion
#1540723
Tias78 skrev: tor 11 maj 2023, 19:17
Har du fått godkännande från försäkringsbolaget så hade jag gjort som det var tänkt. ska du hålla på att dutta på varje enskild så får du hoppas att bättringsfärgen stämmer till 100% med din nuvarande(jag har erfarenhet av min "electric silver" där jag köpte bättringsfärg från Volvo ÅF.. och när det väl skulle duttas på vissa ställen pga stenskott ser jag färg-nyansskillnanden och det syns tydligt att skadan är där än att inte dutta på något. oturligt nog fick jag en vandalism, när jag parkerade vid MoS(några år tillbaka) och jag fick från Volvia godkännande att lackera om motorhuven, taket, ena sidan av både fram- och bak dörr lackade/ dörren byttes helt enkelt, där man beställt dörr med lack och sen monterades det på bilen(billigare)..
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1540740
Förstår inte riktigt resonemanget du fick. Bilen var innan incidenten i fint skick för sin ålder/mil men ser nu ut som de flesta andra bilar av samma ålder/miltal - det är därför onödigt att åtgärda skadorna? Struntar man i bilens utseende och skick kan jag dock köpa det argumentet.

Det kan vara svårare att få vissa omlackeringar att matcha bilens aktuella färg, däremot vet jag inte hur stor risken är att man råkar ut för skillnader så som de som dyker upp här på forumet ibland. Har fått delar omlackerade på ett flertal bilar och har bara vid ett tillfälle fått be dem göra om arbetet då jag tyckte att skillnaden var för påtaglig. Det gällde då en färg med både metallic- och pearl-effekt. Utöver den gången har det inte gått att se några skillnader.

Titta även så att du inte fått några stenskott på taket. Det området, till skillnad från motorhuven, rostar.
av Tias78
#1540877
Tänkte ha kvar bilen 5 år eller lite mer, så hur blir vidhäftningen på en omlackad del?

Risk för flagnande klarlack eller brukar det bli ungefär som original lack?

Brukar man lacka huven med den kvar på bilen eller hur brukar dom göra?
av Tias78
#1540878
Recharged skrev: tor 11 maj 2023, 23:36 Förstår inte riktigt resonemanget du fick. Bilen var innan incidenten i fint skick för sin ålder/mil men ser nu ut som de flesta andra bilar av samma ålder/miltal - det är därför onödigt att åtgärda skadorna? Struntar man i bilens utseende och skick kan jag dock köpa det argumentet.

Det kan vara svårare att få vissa omlackeringar att matcha bilens aktuella färg, däremot vet jag inte hur stor risken är att man råkar ut för skillnader så som de som dyker upp här på forumet ibland. Har fått delar omlackerade på ett flertal bilar och har bara vid ett tillfälle fått be dem göra om arbetet då jag tyckte att skillnaden var för påtaglig. Det gällde då en färg med både metallic- och pearl-effekt. Utöver den gången har det inte gått att se några skillnader.

Titta även så att du inte fått några stenskott på taket. Det området, till skillnad från motorhuven, rostar.
Har undersökt taket minutiöst, inga märken vad jag kunde se 👍

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]