Sida 1 av 1

Fälgar

Postat: tis 15 maj 2007, 21:57
av perdanne
Hallå e det normalt att sätta 145 gram på ett hjul vid balansering av nya fälgar o däck. På min ena fälg där framme sitter det det. Har vibrationer vid 120 km och uppåt. Kan man prova o sätta den fälgen bak kanske.

Hoppas någon kan svara på det :shock:

!7" fälgar 215/40

Postat: tis 15 maj 2007, 22:41
av Fluffen
145 gram låter väldigt mycket för nya hjul.

Det värsta jag har ballanserat hade en obalans på 10/80 dvs 90g totalt
och det var på en gammal kantstött fälg.

Det är inte bra att köra med för stor obalans då det kan bli glapp i hjullager och styrleder.

Vad är det för däck?
Jag förutsätter att det inte är gamla regumeringar du har köpt. :lol:

Postat: ons 16 maj 2007, 10:39
av VolvoB20
Nej Nej Nej huva 145 gram är oacceptablet på nya fälg/däck.

Antingen är fälgen toksned eller däcket helfel.

Postat: ons 16 maj 2007, 19:15
av perdanne
däcken heter sucessor tror jag. Han sa att continental gjorde dom vet säket. Och däcken är splinkens nya.

Postat: ons 16 maj 2007, 19:58
av ketto
perdanne skrev:däcken heter sucessor tror jag. Han sa att continental gjorde dom vet säket. Och däcken är splinkens nya.
har dom däcken ja me! Tyfoon Successor heter dom! Tycker dom slits fort!
Har lite obalans ja me! Ska iaf skaffa nya däck till bilen så de får gå än så länge!

Postat: tor 17 maj 2007, 07:28
av Funk
Behöver man så mycket vikter så beror det ibland på att både fälgen och däcket har sin obalans på samma ställe. Med dagens zinkvikter så blir det dessutom så stora klumpar att det blir riktigt fult..
En seriös gummiverkstad demonterar då däcket och vrider det så att vikterna inte hamnar på samma ställe och balanserar om alltihop.
Det händer ibland även med erkänt dyra märkesdäck, men verkar tyvärr vara vanligare med billigare däck.

/Thomas

Postat: fre 18 maj 2007, 19:10
av perdanne
tack för alla svar skit bra sida denna