Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1539489
Hej! Lämnade in bilen för däckbyte hos volvo i Kista i fredags och köpte nya däck via dem, och blev minst sagt förvånad när jag sedan insåg att jag fått 245/45 R18 istf 235/45 R18. Jag har en V60 MY19 T8a som mig veterligen inte är godkänd för några 245 dimensioner, men antar att den passade på "5-Double Spoke Matt Black Diamond Cut"-fälgen jag har (jag har svårt attt se vad det är för storlek på den). Jag sa ju aldrig vilken dimension jag ville ha utan antog att jag skulle få samma.

Vad säger ni, skall jag ta mig dit på tisdag och undra vad de pysslar med? :-) Tack på förhand!
#1539493
FSandstrom skrev: sön 30 apr 2023, 15:42 Hej! Lämnade in bilen för däckbyte hos volvo i Kista i fredags och köpte nya däck via dem, och blev minst sagt förvånad när jag sedan insåg att jag fått 245/45 R18 istf 235/45 R18. Jag har en V60 MY19 T8a som mig veterligen inte är godkänd för några 245 dimensioner, men antar att den passade på "5-Double Spoke Matt Black Diamond Cut"-fälgen jag har (jag har svårt attt se vad det är för storlek på den). Jag sa ju aldrig vilken dimension jag ville ha utan antog att jag skulle få samma.

Vad säger ni, skall jag ta mig dit på tisdag och undra vad de pysslar med? :-) Tack på förhand!
Det är helt upp till dig, 245/45 är något större (~1.35%/ 27.14mm) än 235/45 och diameter-vis 9mm skillnad. Har du provat att göra fullt rattutslag och om det inte skrapar/tar i något har du inga problem med däcken.
#1539529
sewen skrev:@refbob, Gälle ju a
leiwi skrev:Bredden på däcken ökar förbrukningen! ( vikten och friktionen)
Vilket i det här fallet är försumbart. Från 235 till 245 gör ingen märkbar skillnad.
Många bäckar små som det brukar heta. Blir säker många liter extra på dom säsongerna som dom rullar.
#1539547
Kontakta dem om du fick betala mer för de däcken jämfört med 235/45-18 och du inte anser att du har användning för av den ökade bredden och smått ökade profilen.

Fälgarna du nämner finns i storlek 8x18” och 7,5x18”. Tycker personligen att 245 är för brett för 7,5” och då hade 235 passat bättre. Däremot är både 7,5x18” och 235/45-18 underliga dimensioner för en bil av den typen.
#1539548
Jag betalade 10200 för Continental Eco och det gick ju att få den billigare på nätet, men hade förvaring och då att ta ut däcken, beställa någon annanstans ... Nja ... De vet ju det så de kan ju ta ut lite extra. Priset och modellen hade vi gjort upp innan så det hade jag accepterat.

Skall testa rattutslag, men låter inte som att det är olagligt då? Skall kolla om jag kan se märkningen på fälgen på något sätt

Tack för svar!
#1539551
Fullt rattutslag lär inte bli ett problem då det skiljer såpass lite mellan däckdimensionerna, även om fälgen skulle vara 8x18”.

Dimensionen skrivs ut på någon av ekrarna på fälgens insida. Vet du om att fälgarna suttit på sedan leverans kan du alternativt kolla fälgbredden bilen registrerades med på Transportstyrelsens e-tjänst, exempelvis. I det fall att fälgen är 7,5x18” hade jag faktiskt hört av mig till återförsäljaren. Är fälgen däremot 8” bred hade jag sett misstaget som en fördel.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]