Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1537703
Jag har hittat beggade däck som tidigare suttit på en Audi RS6. Bra pris. De är tillverkade för ett år sen men har nog ändå körts ganska långt med under förra sommarsäsongen.
Fördomar kanske men har man en prestandabil tänker jag att man vill utnyttja det åtminstone ibland och pressar däcken lite extra. Ibland kanske tom mycket extra. Kan det vara ett problem givet att däcken inte är snedslitna eller uppenbart skadade på nåt sätt?
Alltså, blir däcken dåliga av hårda inbromsningar, skarpa kurvor osv eller är det nåt ett premiumdäck klarar av utan problem?
av Lövet
#1537732
Finns det mönsterdjup kvar? Det går inte "ha sönder" på något sätt som inte syns. Är däcken fina med bra mönsterdjup så är de bra.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1537733
Även om landsvägskörning, mer inspirerad körning på allmänna vägar och körning på bana påverkar däckens slitage i olika grad ger mönsterdjupet bäst bild av slitaget och hur mycket liv som finns kvar i däcken. Är det bra däck som är anpassade för en sådan typ av bil - och som inte har utsatts för direkta skador - bör mönsterdjupet avslöja mest.

Är det originalmonterade däck från nuvarande generation bör det röra sig om Hankook Ventus S1 evo3. Det är bra däck vars struktur är byggd för prestanda.
Användarvisningsbild
av sewen
#1537810
Tack för svaren. Det blev affär! Killen jobbade på större däckverkstad till vardags så dessa däck var inte från hans Audi utan från en annan bil. Sitter monterade på bilen nu och känns bra det lilla jag kört.

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]