Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1536326
Hej! När jag införskaffade min bil i höstas så märkte jag att vinterfälgarna var uppätna av saltet. Dom har troligtvis rengjorts dåligt vid tidigare skede. Finns det något bra sätt att bättra på detta? Ser likadant ut på alla 4 fälgar. Tänkte om man kan slipa ner lite och pensla i ny färg där eller om man ska spraya den ytan, har ni några tips hur ni har gjort? Gäller originalfälg.
20230220_170622.jpg
20230220_170622.jpg (2.95 MiB) Visad 4591 gånger
20230403_083908.jpg
20230403_083908.jpg (72.38 KiB) Visad 4591 gånger
Tacksam för svar
Mvh
#1536938
Blästra rent och måla om. Eller bry dig inte, fälgarna fungerar lika bra ändå. Jag fick en omgång origial GLT fälgar till min 745-a för nu ganska många år sedan. Våt blästrade med min högtryckstvätt, slipade och spacklade dom och sprsajade dom med Biltemas fälgfärg på sprayburkar. Ser fortarande (säkert 6 - 7 år) lika fina ut som original fälgarna (35 år gamla)
Dom är aldrig tvättade, mer än maskintvätt någon gång, kanske
#1536954
Lackbubblor och korrosion måste man förstås slipa bort först, sen använder jag epoxy att täcka skadorna innan man spraymålar. Svårt att få slät yta dock. Volvo har små sprayburkar med rätt färg om man bara hittar färgkoden
Korrosion på ekrarna börjar ofta på baksidan och kryper runt hörnet. Alltså måste man fixa korrosionen på baksidan.. :bored:

Ta inte bort mer än nödvändigt av originalfärgen, den är tvåkomponent och ersätter man med 1-k så byter man faktiskt ner sig :-)
Använd inte Biltemas klarlack, den blir klibbig så fort den kommer i kontakt med avfettning.
Finns bättre akrylklarlack. Bäst är förstås 2-k klarlack men den kostar en del och överbliven lack går inte att spara.
Ps färgkoden hittade jag i tillbehörskatalogen för min bil (på volvocars.com), i den fanns alla fälgar som gick att välja och även färgkoden för dem. Annars kan säkert volvobutiken leta fram koden.
#1554719
Så uppätna bör de inte bli om man tvättar fälgarna regelbundet, gärna med en fälgborste så man når fälgbanan innanför ekrarna.
Viktigt dessutom att tvätta fälgarna både på ut- och insida vid varje hjulskifte.

Man kan behöva både kallavfettning, flygrostlösare, medel för att få bort tjära (om inte kallavfettningen biter) och såklart även schampo.

Sen kan det såklart bli märken och lacksläpp, men om man håller efter bör det inte kunna gå så långt som på dessa fälgar.
#1555418
fjohan82 skrev: tis 12 sep 2023, 22:31 Så uppätna bör de inte bli om man tvättar fälgarna regelbundet, gärna med en fälgborste så man når fälgbanan innanför ekrarna.
Viktigt dessutom att tvätta fälgarna både på ut- och insida vid varje hjulskifte.

Man kan behöva både kallavfettning, flygrostlösare, medel för att få bort tjära (om inte kallavfettningen biter) och såklart även schampo.

Sen kan det såklart bli märken och lacksläpp, men om man håller efter bör det inte kunna gå så långt som på dessa fälgar.
Håller med dig fullständigt, jag är ganska noga, men fick inte se detta först jag tog fram vinterdäcken då bilen såldes på sommardäck, tidigare ägare har inte varit så rädd om den, mycket småmärken som har fått fixas. Men tänkte om jag inte bättrar på fälgarna så köper jag bättre begagnade med dåliga däck och byter, då mina däck är mer eller mindre nya, bara hoppas jag kan flytta över tmps sensorerna
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]