Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Swecul
#1535203
Hej!
Har en XC70 -16 som jag är übernöjd med.
Haft den i 4 år och hoppas ha den i många till. 😁

Stod och beundrade bilen igår och upptäckte något jag inte sett förrut; precis i ovankant av vindrutan var det två oregelbundenheter i lacken, som om typ lackfärgen hade klumpat sig lite just där. Men tänkte att det kanske kunde vara stenskott eller något som gjort ett hål i lacken och att det kan bli rost som kommer?? 😱

Vad tror ni det är och hur åtgärdar man??
Bilagor
98BFFF83-661A-4ADB-B39A-8C79FDCA313C.jpeg
98BFFF83-661A-4ADB-B39A-8C79FDCA313C.jpeg (2.24 MiB) Visad 2335 gånger
57287D2C-7034-4F6B-A9D6-9CCEE53D0E97.jpeg
57287D2C-7034-4F6B-A9D6-9CCEE53D0E97.jpeg (2.41 MiB) Visad 2335 gånger
#1535345
Mja, fast just sånna där skador kan vara otroligt svårfunna innan det är för sent. Det räcker med ett nålöga till skada för att fukt ska leta sig in och börja rosta metallen, som slutligen reser/bubblar lacken som på bilden. Vi kan ju inte med bestämdhet säga att området som saknar lack på bilden, alltid saknat lacken. Den biten kan likaväl bara varit den första lossnade *efter* rosten hade bitit sig fast.
#1535493
Lucif3r skrev: sön 26 mar 2023, 08:00 Mja, fast just sånna där skador kan vara otroligt svårfunna innan det är för sent. Det räcker med ett nålöga till skada för att fukt ska leta sig in och börja rosta metallen, som slutligen reser/bubblar lacken som på bilden. Vi kan ju inte med bestämdhet säga att området som saknar lack på bilden, alltid saknat lacken. Den biten kan likaväl bara varit den första lossnade *efter* rosten hade bitit sig fast.
Stenskott ser man. Det du pratar om, där det bubblar under lacken, och lacken tillsynes är oskadad utan på, det är flygrost som har tagit sig igenom. Men åter ingen, det handlar om att ta hand om bilen. Jag tvättar alltid hela bilen med flygrostmedel på våren, och går igenom lacken för att hitta stenskott.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]