Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1534189
Har bil som lackförseglades i somras (Gyeon) och har lite frågor kring hur man attackerar smutsen på bästa och mest effektiva sätt.

Har de under de senaste två-tre månaderna tvättat bilen utan tvätthandske, alltså beröringsfritt, men tycker aldrig resultatet blir bra. Det blir knappt okej.

På torr bil börjar jag med kallavfettning på de nedre delarna av bilen samt runt hjulhusen och en större del av bilens bakdel. Resten täcker jag med alkalisk avfettning. Spolar sedan av bilen riktigt noga (nerifrån och upp) och har de senaste gångerna lagt på ännu en omgång alkalisk avfettning för att sedan spola av.

Rör mig vidare mot schamponering som också görs via foam lance och avslutar med en wet coat som sedan också spolas av.

Bilen har väldigt fin avrinning i stort men områden som bakom framhjulen, sidospeglarna, längs nedre delen av bilen, bakom bakhjulen samt hela stötfångarpartiet/bakluckan har nära noll avrinning/ett matt lager eller en hinna smuts kvar när jag är klar.

Låter produkterna verka en stund utan att de torkar in. Har testat olika kallavfettningar från t.ex. Turtle Wax, OKQ8, Prick Bort, Biltema, Sonax och liknande - och som alltid fungerat riktigt bra. Alkaliska avfettningar från Temekyl, Biltema, Tershine, Turtle Wax osv. Det ihop med en mängd schampon från Turtle Wax, Sonax, King Carthur, Meguiars och så gott som alla olika schampon Tershine erbjuder, samt deras wet coat som slutfinish.

Kombinationerna har fungerat hur fint som helst tidigare och har gett resultat som gjort mig mer än nöjd... men bara när jag använder tvätthanske ihop med schamponeringen. Ska det verkligen vara så att tvätthandsken är ett måste för att få bilen ren?

Känns absolut inte lockande att använda tvätthandske när man ser hur mycket smuts som faktiskt sitter kvar på bilen trots alla steg som jag beskrev ovan.

Bilen är svart och där syns smutsen så klart mer men är det verkligen omöjligt att få bilen ren utan att använda tvätthandske? Tips? :party:
Användarvisningsbild
av sewen
#1534218
Men du använder högtryck eller?
Jag har aldrig lyckats få bilen helt ren utan beröring vintertid (pine grey (alltså mörkgrå)). Kör max två tvättar beröringsfritt i rad. Och då är jag noga med att täcka varje del med högtryck. Blir ändå inte i närheten av lika rent som med tvätthandske. Dock har jag inget professionellt lackskydd. Ska lägga på lite vax själv snart och kör wetcoat ibland.
Varför kör du inte med handske emellanåt, är det för att du är orolig för repor? Tänker att allt grus som kan repa försvinner efter dina tvättsteg med avfettning och skumlans. Trafikfilmen som är kvar borde inte repa.
av S65D
#1534235
Jodå jag kör med handske i majoriteten av fall, men de 5-6 senaste gångerna har jag inte gjort det med tanke på smutsen, eller filmen som du kallar det, som legat kvar på bilen efteråt. Tänker mig att all form av smuts bör släppa efter alla stegen av kemikalier och (nära pet-) noga avspolning med högtryck (OKQ8:s GDS-hall).

Troligen har du rätt i att den kvarvarande smutsen inte är någon ”repsmuts”. Den kanske är såpass fin att det med bra handske, schampo, lös beröring och panelerna tvättade i rätt ordning inte blir några repor.

Nästa gång jag väljer en ”touchless” tvätt tänker jag nog endast köra alkalisk avfettning och sedan spola av, för de övriga stegen verkar ändå inte förbättra slutresultatet.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1534272
Det blir, som du själv märkt, inte 100% rent om man inte använder svamp eller tvätthandske. Har du "bara" kört med avfettning och högtryckstvätt ska du inte lägga en wet coat, för då kapslar du in den kvarvarande trafikfilmen.
Jag har en keramisk lackbehandling från Gyeons och toppar ibland upp med Gyeon Q²M WetCoat. Men bara när jag vet att bilen är helt ren, avfettning, högtryck och sist med tvätthandske. Detta brukar bli var fjärde till sjätte gång, beroende på hur skitig den blivit. För mig funkar detta jättebra!
Användarvisningsbild
av StefanN
#1534292
Kör också Gyeon (one) och det funkar ju galant om man tvättar men inte bara blåser på med högtryck, möjligen sommartid att man kan klara sig hyffsat men beröring är nästan alltid behov av.
Användarvisningsbild
av sewen
#1534312
Lite OT men ändå. Det är ju inte jättejobbigt att som sista steg spruta på wetcoat och sen spola av men det är ändå ytterligare ett moment. Ibland kör jag med keramiskt schampo under handtvätten. Funkar rätt bra faktiskt!! Har i hinken och toppar upp emellanåt med en droppe direkt i tvätthandsken.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]