Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1532512
EbbevonVolvo skrev:Ja, trådar om däck och vilken motorolja man ska ha brukar sluta i någon form av religions-diskussion. :-D
Hehe ja, oljetrådar är alltid roliga...
Men däck är ju lite "lättare" på sätt och vis, givetvis har alla sina preferenser men... Problemet med däck är att samma däck kan prestera helt olika beroende på dimension och framförallt vilken bil dom sitter på, så det är ju något man bör ta med i beräkningarna både när man frågar andra och när man läser tester.
#1532537
EbbevonVolvo skrev: ons 01 mar 2023, 10:24
fjohan82 skrev:Tackar för era tankar i ämnet.
Får klura på hur jag ska göra... :-)
Ja, trådar om däck och vilken motorolja man ska ha brukar sluta i någon form av religions-diskussion. :-D
Själv valde jag Continental vinterdäck till nya kärran, och sommardäcken som satt på är Bridgestone. Senaste erfarenheten av Bridgestone (för drygt 20 år sedan) var stötiga och högljuda. Men resan hem denna gång var tyst och skön. :-D
Så är det absolut, det kan bli intressanta diskussioner :-)
Aha så nya bilen är hämtad? Då får vi hoppas att det blir en Garage-tråd om den! :party:
#1532538
Tackar för era andra tankar, länkar och åsikter i frågan.
Som sagt, jag har haft däck som har slitits ner på bara en säsong. Visst, jag kör ganska mycket och hyfsat hårt men jag kan tycka att de bör hålla lite längre än så. Värst har nog varit Dunlop och Falken, följt av Continental.
Låter som att ingen egentligen har dåliga erfarenheter av Michelin, vilket precis är min egen upplevelse.
Pilot Sport 4 har fungerat bra så dess efterträdare kommer nog inte göra en besiken. :-)
#1532547
fjohan82 skrev: ons 01 mar 2023, 22:14
Låter som att ingen egentligen har dåliga erfarenheter av Michelin, vilket precis är min egen upplevelse.
Kör just nu GY AS3 men Michelin som jag hade klarade ~4500mil innan den gick ner mot ~1.8-2mm kvar av däcken. As3 är inne på sitt 3e år och har inte mätt men återstår ifall den kommer hålla längre eller mindre än Michelin.
#1532564
Först behöver man bestämma sig för vilken typ av däck man vill ha. I tråden har det nämnts allt från komfortdäck till UHP-däck vilket är ett ganska stort spann...
Så om man börjar med att fundera vilken typ av däck som man är ute efter så blir det lite enklare.
#1533286
EbbevonVolvo skrev:
fjohan82 skrev:Tackar för era tankar i ämnet.
Får klura på hur jag ska göra... :-)
Ja, trådar om däck och vilken motorolja man ska ha brukar sluta i någon form av religions-diskussion. :-D
Själv valde jag Continental vinterdäck till nya kärran, och sommardäcken som satt på är Bridgestone. Senaste erfarenheten av Bridgestone (för drygt 20 år sedan) var stötiga och högljuda. Men resan hem denna gång var tyst och skön. :-D
Inte lätt att få tag i exakt rätt däck nuförtiden. Dom där tänkta vinterdäcken visade sig vara sålda, så det blev GoodYear UltraGrip Ice 2 i stället. Troligen inte fullt lika bra som Contidäcken, men vad gör man? Nu är det vinterväglag på morgonen även här nere.

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]