Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1533070
valln skrev:
Sevir skrev: fre 03 mar 2023, 23:11
fjohan82 skrev: fre 03 mar 2023, 11:58 Tycker knappt man hör någon längre som lämnar in bilar för dylika saker, när det finns så mycket bra produkter för privata konsumenter.

Jag kan förstå om man vill ha bilen polerad eller tvättad för en billig peng, men tusentals kronor för något som ändå behöver underhållas känns inte så prisvärt.

Då jag inte har tillgång att polera själv, därför fått lämna in bilen för rekond 1-2 gånger om året för polering och vaxning så kan jag rättfärdiga lägga 7-8 000 på en lackbehandling . Frågan är vilken firma den här gången .
Man behöver inte polera och köra maskin.
Tvätta med ett bra avfettningsmedel och lägg på wetcoat. Det kommer du långt med.
Provat innan, inte nöjd med wetcoat då det inte hållt bra mellan tvättar.
Vi har uppenbarligen olika uppfattningar om det.
Användarvisningsbild
av sewen
#1533118
Inte heller superimponerad av wetcoat. Alltså verkligen coolt hur effektivt det är när bilen är nytvättad och det börjar regna mm. Avrinningen är grym precis då men känns som det försvinner ganska snabbt. Att man bör gör det åtminstone varannan tvätt för att få bra avrinning och glans.
Tänker dock inte "ge upp" och lämna in bilen på lackskydd ännu. Köpt ett nytt vax och tänkt pröva hur bra det håller. Denna produkt verkar ju onekligen rätt smidig om man kollar in filmen! https://www.autodude.se/sv/produkt/bilvax_gyeon_q2_wax
Användarvisningsbild
av Briander
#1533127
Wet coat utan en polering innan är blir onekligen väldigt temporärt. Jag använder wet coat ofta men då är mina bilar polerade och lackskyddade, då blir det som en extra boost som håller glans och avrinning, och ett extra skydd, bra mellan tvättarna. Men det funkar inte som substitut för en polering, det är det inget som gör. Polering är ett hantverk som kräver lite koll på vad man gör.
av Sevir
#1533631
sewen skrev:Inte heller superimponerad av wetcoat. Alltså verkligen coolt hur effektivt det är när bilen är nytvättad och det börjar regna mm. Avrinningen är grym precis då men känns som det försvinner ganska snabbt. Att man bör gör det åtminstone varannan tvätt för att få bra avrinning och glans.
Tänker dock inte "ge upp" och lämna in bilen på lackskydd ännu. Köpt ett nytt vax och tänkt pröva hur bra det håller. Denna produkt verkar ju onekligen rätt smidig om man kollar in filmen! https://www.autodude.se/sv/produkt/bilvax_gyeon_q2_wax
Aldrig testat deras vax men Gyeons vattenavrinning som man kan applicera på rutan är och håller bra :)
av Recharged
#1533956
Briander skrev: mån 06 mar 2023, 15:01 Wet coat utan en polering innan är blir onekligen väldigt temporärt. Jag använder wet coat ofta men då är mina bilar polerade och lackskyddade, då blir det som en extra boost som håller glans och avrinning, och ett extra skydd, bra mellan tvättarna. Men det funkar inte som substitut för en polering, det är det inget som gör. Polering är ett hantverk som kräver lite koll på vad man gör.
Instämmer. På samma är man inte rättvis mot wet coat om den appliceras på en bil som inte blivit helt ren - även om den under den kvarvarande smutsen är nypolerad.

Vid de tillfällen jag lackförseglat på egen hand har jag använt Tershine Magnify (två gånger) och Guyon Q² Syncro EVO (en gång). Har blivit otroligt nöjd med samtliga resultat och har endast behövt underhålla bilarna genom rätt och noggrann tvätt för att få fina resultat och effektiv avrinning på samtliga paneler. Senaste året har jag som i ett sista steg av tvätten fastnat för att använda Tershine Amplify; en wet coat som gett väldigt bra resultat, är dryg och som åtminstone ger ett litet extraskydd utöver poleringen ihop med lackförseglingen.
Användarvisningsbild
av Funk
#1534033
MIna 25 öre..
Tershine Magnify var det enklaste jag att lägga jag jobbat med, såg bra ur ut repellerade vatten OK...tyvärr var hållbarheten inte lika kul som min referens (CQUK 3.0).
Tershine refract är dock en kanon glanshöjare även på andra keramiska skydd.

Så min kombofavorit är CQUK , tvättas med CQ Reset och toppas då och då med Tershine Refract.

/Thomas

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]