Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1532324
Hej,

Om ca 2 månader får jag min C40 och tankar börjar gå till keramisk lackbehandla bilen.
På min nuvarande bil så behandlade jag bilen med BrilliantShine (tror jag det heter), varit sådär nöjd. Var bra kanske första 2 åren sen tappat lite av sin glans.

Så funderar därför på Ditec eller MrCap den här gången. Ser ut som priserna är ganska snarlika (via respektive hemsida i vilket fall).

Några rekomendationer?
av valln
#1532702
På sista tiden fixar jag det själv, tvätta med ett bra avfettningsmedel och lägger på wetcoat som jag köper från Autodoc. Jag förstår inte hur man kan sälja så bra produkt för någon hundring. Wetcoat läggs på blöt, spola och torka rent. Klart!
Jag tycker inte det är värt att lägga flera tusentals kronor på lackbehandlingar...
Min erfarenhet är att efter ett tag löser salt upp behandlingen och lacken blir betydligt mer svårjobbad än innan... Har provat Dietec och Tidycar och ett tag blir det riktigt bra, men inte i längden...

Kanske inte ett svar du ville ha, men det är mina tankar..
av KalleJ
#1532710
Clearfoil, skyddsfilm eller vad det kallas hade jag nog tittat på om jag köpt helt ny bil.
Ingen "kemisk" lackskyddsbehandling som skyddar mot stenskott.
av UnleashFusion
#1532712
Det enda som kan skydda mot stenskott är nog att foliera hela bilen men det kostar ju en slant..(eventuellt foliera dom "utsatta" ställen med transparent. Lackbehandling gör bara bilen blank, allt glider men det hade jag använt som ovan wetcoat från gyeon.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1532714
Tycker knappt man hör någon längre som lämnar in bilar för dylika saker, när det finns så mycket bra produkter för privata konsumenter.

Jag kan förstå om man vill ha bilen polerad eller tvättad för en billig peng, men tusentals kronor för något som ändå behöver underhållas känns inte så prisvärt.
av Sevir
#1532771
fjohan82 skrev: fre 03 mar 2023, 11:58 Tycker knappt man hör någon längre som lämnar in bilar för dylika saker, när det finns så mycket bra produkter för privata konsumenter.

Jag kan förstå om man vill ha bilen polerad eller tvättad för en billig peng, men tusentals kronor för något som ändå behöver underhållas känns inte så prisvärt.

Då jag inte har tillgång att polera själv, därför fått lämna in bilen för rekond 1-2 gånger om året för polering och vaxning så kan jag rättfärdiga lägga 7-8 000 på en lackbehandling . Frågan är vilken firma den här gången .
av Malmstroem
#1532851
Jag har haft ett antal nya bilar. Ingen av dem har lackbehandlats.

Hittills har alla fortfarande haft fin lack när jag sålt dem.

För mig är det bortkastade pengar.
av valln
#1532893
Sevir skrev: fre 03 mar 2023, 23:11
fjohan82 skrev: fre 03 mar 2023, 11:58 Tycker knappt man hör någon längre som lämnar in bilar för dylika saker, när det finns så mycket bra produkter för privata konsumenter.

Jag kan förstå om man vill ha bilen polerad eller tvättad för en billig peng, men tusentals kronor för något som ändå behöver underhållas känns inte så prisvärt.

Då jag inte har tillgång att polera själv, därför fått lämna in bilen för rekond 1-2 gånger om året för polering och vaxning så kan jag rättfärdiga lägga 7-8 000 på en lackbehandling . Frågan är vilken firma den här gången .
Man behöver inte polera och köra maskin.
Tvätta med ett bra avfettningsmedel och lägg på wetcoat. Det kommer du långt med.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1532908
Jag lämnade faktiskt bort min förra 945a för proffs-behandling första gången efter den fick ny lack. Det kändes värt på just den bilen, den gången, då lacken var så pass skör att JAG ansåg att det krävdes mer vana händer än mina egna. Skulle jag lacka om en bil igen skulle jag troligen göra samma sak.
Men det är ju en väldigt speciell förutsättning... Normala människor lackar inte om sina bilar, och även nya bilar är redan genomhärdade och behandlade innan man får dom :-)

I alla övriga fall behandlar jag själv. Lack, när den fått härda och mognat ordentligt, tål mycket. Så det är svårt att göra fel :-D

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]