Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Nickelodeon
#1530181
Min V40 (2018) var inne på Bilia för omlackering av vänster framskärm i december. Den lackerades om pga en parkeringsskada som ledde till en liten buckla och en repa (ca 30 cm).

Jag var nöjd med lackjobbet. Färgen och nyanserna matchade övriga segment på bilen perfekt, och bucklan var borta.

Men nu ca 2 månader senare har ett svart hål, ca 5 mm, dykt upp på exakt det ställe där parkeringsskadan skedde. Jag snackade med verkstan som hävdar att det inte är lacksläpp, utan förmodligen en ny parkeringsskada eller ett stenskott. De erbjuder sig att pensla i färg, men ej åtgärda skadan ordentligt.

Bilen har rullat ca 100 mil sen den var inne på verkstan, mest korta sträckor mellan hem och jobb.

Enligt mig kan det omöjligt vara en ny parkeringsskada, eftersom plåten i övrigt är ser helt orörd ut och larmet har ej gått. Så antingen är det ett stenskott eller så har lacken lossat.

Hur sannolikt är det att ett stenskott träffat exakt samma ställe där första skadan skedde under den här korta tiden, och att lacken lossar av det stenskottet? Jag menar, hur vanligt är ens ett stenskott på sidan av bilen, på framskärmen ovanför däcket?

Jag vill att verkstan fixar det ordentligt, annars tror jag det finns risk för rost. Ska snacka med deras lackmästare idag. Tror ni jag har någon som helst chans att övertyga honom att göra om jobbet?
#1530182
@Nickelodeon, Gick du via bilens försäkringsbolag hade jag kontaktat de. Det är ju de som då är uppdragsgivare till skadeverkstan och har de redan satt sig på tvären så...

Har du bild?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1530214
Nickelodeon skrev:Jag menar, hur vanligt är ens ett stenskott på sidan av bilen, på framskärmen ovanför däcket?
Betydligt vanligare än du kan tro. Det du säkert inte tänker på är att den nya lacken är betydligt skörare och känsligare än din gamla, och således är det mer troligt att det blir skador på det nylackade området än om samma incident hade inträffat på gamla lacken.
Det tar bortåt 6 månader innan ny lack anses vara lika slitstark som den gamla. Det är bl.a. därför man mer eller mindre är förbjuden att ens tvätta bilen inom 2 veckor efter en lackering, lacken är för skör...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1530284
sewen skrev:@Lucif3r, Två veckor ha! Det hade jag kunnat leva med. Två månader har Bilia sagt till mig!
Kan mycket väl variera från lack till lack. Enda omlack jag gjort var ju på min förra 945a, och den var ju "vanlig simpel" 019-svart :) 2 veckor fick jag iaf inte peta på den lacken, och 2 månader innan jag fick polera/behandla den.

Men i vilket fall - det tar tid innan ny lack blir så slitstark man förväntar sig :-)

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]