Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1528215
Hej. Har en fälg jag ska montera och har ett par snabba frågor om passform.

Alla tänkbara mått på däck och fälg stämmer. Vad som skiljer är gängmått mellan de två bilmodellernas fälgar.

Nya fälgen kommer från en bil med hjulbult (B 14x1,50) och ska på en bil med hjulmutter (M 12x1,50).

Det går att montera men känner spontant att hjulmuttrarnas anläggningsyta i hålen blir för liten i och med att muttern är konisk? Kan man köpa hjulmuttrar där anläggningsytan motsvarar hjulbultar (M 12x1,50) eller vad är bästa lösningen?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Funk
#1528223
Hjulmuttrar med krage brukar vara problemfria, och allra helst om dom har flytande kona. Givetvis förutsatt att konan är likadan vinkelmässigt.

/Thomas
av S65D
#1528306
Funk skrev: tis 24 jan 2023, 08:20 Hjulmuttrar med krage brukar vara problemfria, och allra helst om dom har flytande kona. Givetvis förutsatt att konan är likadan vinkelmässigt.

/Thomas
Tack för svaret. Så om jag förstår dig rätt: i och med att fälgen centreras av navet (som har samma mått) är det bara att skruva i de koniska hjulmuttrarna - som går att skruva in tills att de får anläggningsyta - trots att fälgen egentligen ska sitta på en bil med hjulbultar?

Det gäller hjulmuttrar från V40, är inte helt säker på om de har flytande kona men kan kolla upp det. Konans vinkel ska tydligen vara 60 grader.
Användarvisningsbild
av Briander
#1528325
Jag hade V40-fälgar på en S80 och på en V60, med Volvos original-bultar så kompenserar storleken på den flytande konan för att hålet i fälgen är större.
av S65D
#1528577
Briander skrev: tis 24 jan 2023, 16:03 Jag hade V40-fälgar på en S80 och på en V60, med Volvos original-bultar så kompenserar storleken på den flytande konan för att hålet i fälgen är större.
Då hänger jag med, tror jag. :-) V40-fälgar ihop med hjulbult på tex V60 fungerar lika bra som V60-fälgar ihop med hjulmutter på V40 om jag förstår dig rätt?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]