Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1526707
Hejsan,

Jag upptäckte ett tråkigt rostangrepp på ena bakdörren på min relativt nya (för mig) bil. Det såg nog lite värre ut än vad det var då det gula massan (skum?) hade börjat släppa ihop med lacken och hängde löst.

Jag tog en bild efter att jag hade slipat en lite stund, och min fråga är egentligen vad det gula är som har använts i botten/skarven på dörrarna?
Efter en lite googling så hittade jag karosseritätning (https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000023847), men vet inte om det kan vara någon sådant?

Tanken var annars att lägga på Biltemas rostätare, sedan på med Volvos primer, färg, 2k klarlack.

Tack på förhand!
Bilagor
vh1BBfG.jpg
vh1BBfG.jpg (85.68 KiB) Visad 1896 gånger
#1526832
lrom skrev: tor 12 jan 2023, 22:14 Tanken var annars att lägga på Biltemas rostätare..
Visst men se till att slipa bort den helt sen. Den duger icke som grundfärg (som det står på burken) utan flagar med rost under efter blott en vinter.
Tro mig, jag har försökt.
Jag skulle ha gjutit in all naken plåt i epoxy, det enda som stoppar i längden enligt min erfarenhet.. Men det är ingen som tror mig :-D
#1526833
Erik Å skrev: fre 13 jan 2023, 23:33
lrom skrev: tor 12 jan 2023, 22:14 Tanken var annars att lägga på Biltemas rostätare..
Visst men se till att slipa bort den helt sen. Den duger icke som grundfärg (som det står på burken) utan flagar med rost under efter blott en vinter.
Tro mig, jag har försökt.
Jag skulle ha gjutit in all naken plåt i epoxy, det enda som stoppar i längden enligt min erfarenhet.. Men det är ingen som tror mig :-D
Satan, det låter inte kul.. Det trodde jag att det skulle klara.
Vad kör då då för någon epoxy? Jag menar vilket märke osv, är det på sprayburk?
#1526874
lrom skrev: fre 13 jan 2023, 23:59 Vad kör då då för någon epoxy?
Det går att använda 2-komponentslim för smålagningar men man får vara snabb eftersom det börjar härda efter ett par minuter. Svårt att måla ut jämnt också men på osynliga ytor kan man väl stå ut med det :-)
0.5-1 mm tjockt lager blir i princip diffusionstätt och epoxy har dessutom suverän vidhäftning mot stål.
Har använt lamineringsepoxy på större ytor, problemet är att den "rinner" under flera timmar..

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]