Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av 83Greven
#1523778
Regeln är att bara använda kallavfettning eller petrolium baserad avfettning upp till dörrhandtagen men en bil får ju saltstänk över hela bilen när man kör bakom andra bilar. Hur är rostskyddet i dörrar och andra skrymmande utrymmen, kan man svepa hela bilen med den avfettningen eller förstör det mer än det hjälper?
av Drekkus
#1523784
Visste inte ens att man inte ska göra avfettning upp till handtagen. Gjort hela vägen upp varje gång. Min förra V60 CC gjorde jag så i 3 år nu och det var ingen rost när jag lämnade in den. Men regeln finns ju nog för en anledning.
av Lockis
#1523820
Anledningen till att man inte ska köra över är pga gummi listerna.
Är man inte rädd om dessa kan man köra över den gränsen. Jag tror inte det skadar att man gör det ibland. Mina bilar verkar inte ta tagit stryk åtminstone.
av Lövet
#1523825
Bilen blir trots allt märkbart mindre smutsig ju högre upp på sidorna man kommer. Jag lägger bara upp till handtagen, det räcker fint. "Problemet" är väl på bakluckan, den är grisig hela vägen upp men det finns lyckligtvis inga glipor på samma sätt där avfettningen kan rinna in innanför plåten (som sidorutorna).
av Bempo
#1524133
Orsak varför man inte ska gå upp till sidorutorna med kallavfettning är att då kommer det att tränga in i dörren. Det är avrinningshål i botten men tjärlösande avfettningsmedel urlakar rostskyddet inuti dörren och gör skada. När man ser det så är det för sent.
Men kallavfettning är inte nåt man ska ha för att ta bort salt. Det ska vara alkalisk, eller s.k. ”miljövänlig” vattenbaserad avfettning till det. Och den kan man lägga på hela bilen utan att den skadar nåt. Det är också det man ska använda för att få bort fågelskit, flugor, sav från träd, vid biltvätt hela året.
Användarvisningsbild
av sewen
#1524181
Bempo skrev: Men kallavfettning är inte nåt man ska ha för att ta bort salt. Det ska vara alkalisk, eller s.k. ”miljövänlig” vattenbaserad avfettning till det. Och den kan man lägga på hela bilen utan att den skadar nåt. Det är också det man ska använda för att få bort fågelskit, flugor, sav från träd, vid biltvätt hela året.
Det som är förvirrande är att många tillverkare av både kall- och alkalisk avfettning rekommenderar kallavfettningen till att få bort just salt.

https://www.turtlewax.se/tips-tricks/hu ... fettning_1
https://www.autodude.se/sv/o/bilvardsgu ... g_alkalisk

Själv använder jag alkalisk året runt och kall var annan / var tredje tvätt på vintern.
av Lövet
#1524197
Jag upplever dock att bilen blir skinande ren vintertid av kallavfettning men att det nästan inte händer något av alkalisk
Användarvisningsbild
av Mauros
#1524232
Tips, om du handtvättar din bil…
Använd gärna ”wet &wax” efteråt, du får både glans, samt ett visst skydd mot att vägsaltet inte ”biter fast” lika hårt
Fabrikat valfritt

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]