Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1536964
8-) När jag var ny på verkstan (1966) så var det jag som fick hålla i verktyget som "tryckte ner" däcket. Det var ett 2" stålrör på typ en dryg meter med en 30 cm bit av en bladfjäder från en lastbilsfjäder svetsat i ena änden. Jag höll i skaftet (jag var yngst) och en jobbarkompis slog med en slägga. :-/ träffade han bladfjädern så var det bra. Träffade han bakom bladfjädern (på skaftet) fick vi ta en paus, jag kunde inte hålla i någonting på ett tag..... När jag blev mer van så bytte vi när när han missade. När jag blev riktigt van kunde jag både hålla i järnet med en hand och slå med släggan med andra handen (en 10 kg-s). Detta var personbil däck, traktor/entrepenad/lastbils däck var vi alltid 2, eller i bland 3 som turades om att slå och/eller hålla...... Detta var på -60-talet. Det är lättare nu.......... :-/ :-D
av sjod
#1537177
KalleJ skrev:@lennarte,
Tveksamt om de behövs däckmaskin för att trycka in däcksidan, lite beroende på profil etc. Men ja man måste ju montera ventilen ifrån insidan. Däcket sitter ju dok kvar på fälgen.
Verkar inte som att bilen var tung nog i det här fallet.

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]