- ons 09 nov 2022, 19:52
#1518606
Har idag tllbringat eftermiddagen med vår nya Subaru XV. Bytt till vinterdäck (dubbfria) och haft isär och smort in alla glidytor på bromsklossarna. Kanske lite overkill på en bil som rullat strax över 1300 mil. Men en av glidpinnarna hade redan börjat "tröga". Har skrivit på annars ställe om mina (i mitt tycka) dåliga sommardäck (stötiga och högljudda). Har en decibel mätare i mobilen och körde en runda på bra asfaltvägar och decibelmätaren visade 64 - 67 dB. Nu i kväll körde jag samma vägsträcka i samma hastigheten med vinterdäcken och decibelmätaren på samma ställe. Jag hade rätt i väras när jag skrev om detta i annan tråd här, 55 - 58 dB och bilen går mycket mjukare. Jag fattar inte att biltillverkare kan vars så "insnöade" i trender som ger så märkbar försämring av komfort och ljudnivå. Att dom haft val av olika utrustning så man kunnat välja är en annan sak. Men nu har jag "svart på vitt" och när sommardäcken är slut blir det nya däck ock fälgar i 15" eller 16" istället för nuvarande 225/55x18 97V. Vinterdäcken är 215/70x16 100T. Jag tror att det går att kapa ljudnivån ytterligare kanske 10 dB med fin mönstrade sommardäck och kanske 205/80x16. Om det nu finns en sådan däckdimension.... Vet att Range Rover hade 205x16 däck när dom var nya i mitten på -70-talet. Man skrev inte profilen på däcken då om det var standard profil (gör det kanske inte nu heller....) Kommentarer om detta.......
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V