Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1518606
Har idag tllbringat eftermiddagen med vår nya Subaru XV. Bytt till vinterdäck (dubbfria) och haft isär och smort in alla glidytor på bromsklossarna. Kanske lite overkill på en bil som rullat strax över 1300 mil. Men en av glidpinnarna hade redan börjat "tröga". Har skrivit på annars ställe om mina (i mitt tycka) dåliga sommardäck (stötiga och högljudda). Har en decibel mätare i mobilen och körde en runda på bra asfaltvägar och decibelmätaren visade 64 - 67 dB. Nu i kväll körde jag samma vägsträcka i samma hastigheten med vinterdäcken och decibelmätaren på samma ställe. Jag hade rätt i väras när jag skrev om detta i annan tråd här, 55 - 58 dB och bilen går mycket mjukare. Jag fattar inte att biltillverkare kan vars så "insnöade" i trender som ger så märkbar försämring av komfort och ljudnivå. Att dom haft val av olika utrustning så man kunnat välja är en annan sak. Men nu har jag "svart på vitt" och när sommardäcken är slut blir det nya däck ock fälgar i 15" eller 16" istället för nuvarande 225/55x18 97V. Vinterdäcken är 215/70x16 100T. Jag tror att det går att kapa ljudnivån ytterligare kanske 10 dB med fin mönstrade sommardäck och kanske 205/80x16. Om det nu finns en sådan däckdimension.... Vet att Range Rover hade 205x16 däck när dom var nya i mitten på -70-talet. Man skrev inte profilen på däcken då om det var standard profil (gör det kanske inte nu heller....) Kommentarer om detta.......
av S60FIN
#1518617
Troligen är dom insnöade på det eftersom bilen ser betydligt mer attraktiv ut med stora fälgar och lite gummi än me ballongdäck under.

Sedan är det ju en smaksak men anser inte själv att det är speciellt mycket ljud i en någorlunda modern bil med 17-18" fälgar med lite bredare däck.

Har själv dock endast 205/55R16 under min bil men det är för att dom var med bilen och är inte villig att byta bort bra fälgar till priset av vad nya större kostar och inte minst däcken som skall bytas med jämna mellanrum
Användarvisningsbild
av lennarte
#1518645
S60FIN skrev:Har själv dock endast 205/55R16 under min bil
Hade samma dimension på frugans förra bil (VW Passat Highline 1,8T -04. Fick ner ljudnivån ordentligt med Dunlop däck när vi bytte första gången. Sista åren körde vi på Nankang. Rent generellt är finmönstrade däck tystare är grövre. Och nu menar jag inte terrängdäck utan vanliga sommardäck, med det beror givetvis på annat också.
av Recharged
#1518689
Däck i dimensionen 225/55-18 är ofta ganska fokuserade på komfort. Vad är det för däck? Vill minnas att Bridgestone Dueller H/P Sport originalmonteras rätt ofta på de bilarna. Enligt användare för det däcket en del buller och slits ganska fort, det sistnämnda kanske är en fördel för dig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1518739
Det är originaldäck från fabrik, eller i alla fall generalagenten i Sverige. Sommardäcken är Bridgestone Dueler H/P Sport 225/55x18, tillverkade i Japan. Vinterdäcken är Gislaved 215/70x16 Soft Frost 200 SUV. Made in Russia. Båda uppsättningarna ligger på aluminiunfäljar. Det är möjligt att sommardäcken är tystare än ändra däck i samma dimension men det vet jag inte, än.
Kollade (som jämförelse) 745-an idag med dB mätaren, c:a 70 dB och då hör du inte vägljudet/däcken... :-(
Användarvisningsbild
av sewen
#1518745
Man kan fundera lite på vad man menar med ett mjukt däck. Finns ju däck med mjukt gummi för att ge bättre grepp. Men det kan ju samtidigt ha förstärkta stommar för att bli styvare vid kurvtagning. Är det då ett mjukt eller hårt däck?
Om man prioriterar just komfort och ljud är det nog klokt att titta på nåt annat som har mjukare stomme som sväljer ojämnheter bättre. Vissa däck finns ju även med skumgummi invändigt för att ytterligare minska buller. Det är ju verkligen inte bara storleken i tum som är avgörande för ljudnivå och stötighet utan vilken typ av däck man väljer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519597
Vad jag menar med ett "mjukt däck" är att det har fjädrande däcksidor, inte mjukt gummi i slitbanan.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]