Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1520607
Låter som Michelin x-north är populärt av många. Blir att fundera på vilken jag bör välja. Står mellan Nokian hakka 10or / eventuellt om 11 släpps nästa år. Eller Michelin x-north 4/5. Har kört mina hakka 5or i 12år och det var väl dags/trots mycket dubb/mönster kvar men gummit är hårt.(förvarat dom svalt varje säsong) och presterat galant i olycka situationer.(kör med dom just nu och biter fortfarande bra trots snökaoset)
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1520651
Tog mig friheten att göra ett sammandrag från Vi Bilägare (publicerat på nätet 2022-10-11): Test dubbdäck 2022

Testet avser SUV-däck, men resultaten kan nog i stora drag överföras till vanligare dimensioner. De fyra första presterar ganska lika, men Continental har tappat rejält.

(Enligt min däckdoktor har Goodyear haft problem med att dubben trillar ur för lätt om man inte kör in däcken försiktigt.)
--------------
”OM MAN INTE HAR SUVDÄCK?
Testresultatet gäller endast för just den här suv-dimensionen men kan ses som en vägvisning för vilka prioriteringar som de olika tillverkarna har för sina produkter.”

Michelin X-Ice North 4 SUV - TESTVINNARE
 ”XIN4” har länge varit bland de allra bästa. Så också i suv-dimension. Det blir en delad testseger med Nokian.

Många små ståldubbar (280!) bidrar till bra vintergrepp. Mest imponerar fästet i längdled. I kurvorna har fransosen en påtagligt understyrd karaktär som kräver tålamod vid större styrutslag. Det beteendet går igen på både vinterunderlag och asfalt.

Däckets nackdelar är våtgreppet och låg motståndskraft mot vattenplaning.

Michelin passar dig som söker bra is- och snögrepp kombinerat med god komfort. Utöver lågt vägbuller finns här en linjär styrreaktion och bekväm rakt fram-stabilitet.

Detta är också testets mest lättrullade däck.

Plus: Is- och snögrepp, styrkänsla på torrt, buller, rullmotstånd.
Minus: Våtgrepp, vattenplaning, sidogrepp i tvära svängar.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV - TESTVINNARE
Det blir en delad testseger för fjolårsnyheten ”HKPL 10”. Som vanligt med Nokian kammar det hem idel toppbetyg på is och snö, med testets allra bästa kurvgrepp. Det är reaktionssnabbt och har hög körglädje på vintervägarna, men den lätt överstyrda balansen blir i vildaste laget under press om man redan har en bil som byter riktning kvickt.

På asfalt klarar Nokian undanmanöverproven galant med rapp styrrespons och förmår ändå att stävja risken för retursladd. Minusposterna är en något olinjär styrkänsla, tydligt vägbuller och relativt tidig vattenplaning.

Nokian är valet för den som söker bästa möjliga vintergrep och uppskattar kurvvilligheten

Plus: Bäst fäste på is och snö, bra kurvgrepp på alla underlag.
Minus: Vattenplaning, broms på våt väg, högt vägbuller.

Goodyear UltraGrip Arctic 2
Andra generationen Arctic från amerikanska Goodyear uppvisade ett imponerande isgrepp som räckte till testseger förra året. Även i år presterar Goodyear på topp när det kommer till start och broms på is och snö.

Däremot imponerar det inte lika mycket i kurvorna, varken på is och snö eller våt respektive torr asfalt. Sidogreppet är inte riktigt i nivå med de allra bästa och däcket har också en något diffus styrprecision som gör det något svårplacerat. Men det hittar inte på hyss och sätter aldrig föraren i knipa.

Detta är däcket för den som vill ha den allra kortaste bromssträckan på vintervägen men bryr sig inte om perfekt kurvuppträdande. Rullmotståndet är dock bland det högsta i testet.
i kurvorna, relativt högt rullmotstånd.

Plus: Korta bromssträckor och bra drivgrepp på is/snö
Minus: Saknar skärpa i kurvorna, relativt högt rullmotstånd.

Pirelli Scorpion IceZero 2
Scorpion på Pirellispråk betyder suvdäck. Likt vanliga IceZero 2 presterar det allra bäst i asfaltsronderna. Detta är det vinterdäck vars körupplevelse är närmast att likna ett sommardäck. Hastighetsklassningen är också det högsta i gänget (H, 210 km/tim).

Pirelli ståtar med en kvick och naturlig styrrespons, utsökt stabilitet under press och korta bromssträckor på både våt och torr asfalt.

På is och snö har Pirelli något lägre greppnivå än de allra bästa, men även här utmärker det sig med hög körglädje genom kvick styrning och är vig in i kurvorna med lätt medstyrande bakvagn.

”IZ2” är för de som vill ha så fina köregenskaper som möjligt och kan tänka sig att kompromissa med vintergreppet.

Plus: Grepp på asfalt, linjär och fin styrkänsla på alla underlag.
Minus: Medelbra grepp på is, något sämre på vattenplaning.

Continental IceContact 3
Continental har inte riktigt hittat rätt med ”IC3”. Den generella greppnivån ligger en bit efter övriga premiummärken i samma prisklass på nästan alla underlag. Framför allt halkar IC3 efter i isronderna, vilket är ett stort minus för ett dubbdäck.

Dock kommunicerar däcket väl med föraren om var greppgränsen är, vilket kombinerat med en neutral balans gör däcket tryggt och förutsägbart i kurvorna med en lätt understyrd karaktär.

Ljusglimtar är vattenplaningsegenskaperna samt god bullernivå för att vara ett dubbdäck. Dubbarna, som är fastvulkade i däcket, påvisar minimala rörelser under hela testet. Här sitter dubbarna fast ordentligt!

Ofta på den undre halvan i delronderna ger en femteplats totalt.

Plus: Vattenplaning, buller, lättkört under press.
Minus: Isgrepp, förlängda bromssträckor på alla underlag.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]