Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1519012
KalleJ skrev: lör 12 nov 2022, 00:29 Vill du syna testet i sömmarna bör du läsa Auto Bild testet på Tyska.
Står inget om att de väger däcken i wear testet. Det är i partikeltestet.
Vilket görs efter wear testet. Du har verkligen problem med läsförståelse.
Det står "Weight" utan någon annan definition. Det enda det kan betyda är vikt med enhet Kg vilket betyder volymenhet i sammanhanget vägt före och efter test. Ingen har gått runt och räknat microplaster med förstoringsglas längs autobahn.

Allvarligt talat, vad har för bakgrund/utbildning ?
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
#1519014
De har gjort samma wear test i otaliga tester. Vikten har ingen betydelse i det resultatet. Inte det som mäts.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
#1519015
KalleJ skrev: lör 12 nov 2022, 00:46 De har gjort samma wear test i otaliga tester. Vikten har ingen betydelse i det resultatet. Inte det som mäts.
I partikeltestet mäter det gummiresterna ifrån wear testet. Sen hur du tolkar den informationen har jag ingen aning om.
Nej det är ingen som går efter vägen och "samlar partiklar" för att sen räkna dom.

Vikt är det samma som massa på jordens yta. Grundläggande fysik. Högstadiet.
av rosefors
#1519018
Ur ovan test.

"The Michelin CrossClimate 2 wins the test in the balanced scoring, but does drop down to third in the mild climate results. Why? The CrossClimate 2 is quite frankly ridiculously good in the snow, Tyre Reviews ran the all season test alongside the winter test in the same size and if the Crossclimate 2 was in the winter tyre test, it would have been better than half of the winter tyres in the snow! It also had a very low rolling resistance, and it had the shortest dry braking, the CrossClimate party piece. However, it seems to have lost its significant lead in the dry, just 1.5% ahead of the hankook in dry braking, and it no longer has the subjective lead in dry handling, the Bridgestone won that show. But the biggest reason it could only finish third in the mild climate results was because of its wet performance, it was great in straight aquaplaning but it was only midpack in wet braking and struggled a little during the wet handling laps. The CrossClimate 2 is certainly an exceptional all season tire, and worthy of the test winning award, but we hope for the next generation of CrossClimate Michelin trade some of that incredible snow performance for a little more ability in the dry and particularly the wet to bring back the "summer tyre with winter capabilities" theme the Crossclimate is so loved for."
Bilagor
Screenshot_20221112-011337_Chrome.jpg
Screenshot_20221112-011337_Chrome.jpg (554.96 KiB) Visad 954 gånger
Screenshot_20221112-011417_Chrome.jpg
Screenshot_20221112-011417_Chrome.jpg (656.92 KiB) Visad 954 gånger
av 20FJan
#1519041
Förstår inte riktigt vart ni vill komma. Däcken är ju bra på olika saker, vad man tycker beror sedan på vad man värderar.
Jag håller med om att ett åretruntdäck kan vara bästa valet för många i södra Sverige. Även helt OK för många längre norrut eftersom stor del av höst/vår/vinter består av isfri barmark också sommaren kan vara kall och regnig. Kör man kanske lite mindre spelar heller inte slitaget någon roll och två uppsättningar blir bortkastat eftersom de blir dåliga av ålder istället för slitage. Kanske man har två bilar och kan låta den ena stå vid de sämsta förena.

Det jag saknar är ett test på hur de uppför sig på is och snöslask sinsemellan och jämfört med vinterdäck.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1519045
20FJan skrev: ....Det jag saknar är ett test på hur de uppför sig på is och snöslask sinsemellan och jämfört med vinterdäck.
Det gjordes alldeles nyligen i ViBilägare. Volvos Rechargedäck (Pirelli Allseason SF2 VOL RECHARG) mot ett premium sommardäck och ett vinterdäck.
Där blev betyget "Inte särskilt bra".
Fast jag bor i södra Skåne skulle inte jag köra med ett sådant däck. Ett bra somardäck och ett dubbfritt nordiskt vinterdäck är MITT val.
av Recharged
#1519052
20FJan skrev: lör 12 nov 2022, 11:17Kanske man har två bilar och kan låta den ena stå vid de sämsta förena.
I det avseendet är det en fördel att kunna göra så men det passar inte alla.

Har för närvarande en uppsättning dubbdäck, europeiska friktionsdäck och sommardäck till en av bilarna - jättebra, men om jag kommer orka skifta mellan dem baserat på väderlek är högst tveksamt. I nuläget har den bilen sommardäck av hårdare typ monterade men hade sedan några veckor tillbaka, sett till vädret, lika gärna kunnat ha de europeiska friktionsdäcken monterade istället. Troligen blir det en uppsättning nordiska friktionsdäck som tar dubbdäckens och de europeiska friktionsdäckens plats, mest eftersom bilen gör få mil vintertid och dubbdäcken är något äldre.

Bor långt ifrån norra Sverige men känner ändå ett behov av dubbdäck i och med att branta backar, vatten och minusgrader även existerar här. Under övrig vintertid, på barmark, anser jag det vara säkrare och mer praktiskt att köra mer medvetet och välplanerat med dubbdäck än vad det är att göra detsamma utan dubbat om man helt plötsligt under körningen träffar på is.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1519066
20FJan skrev:Kördes sommardäcket på slask och is? Fanns det andra åretruntdäck i testet?
Alla tre däcken kördes på is, snö, våt och torr väg. Endast Volvos Rechargedäck, inget annat "åretruntdäck". Testet gjordes för att se hur Volvos Rechargedäck uppförde sig mot ett dedikerat sommar och vinterdäck.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]