Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1517674
Ibland hör man ordet "Året runt-däck". Är det en vedertagen benämning på en däcklass eller är det vardagsslang utan någon bäring i fackkretsar? (Reklamspråk?)
Om det är korrekt, hur är då däcket märkt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1517727
"årent-runt-däck" är sällan (aldrig?) snöflingemärkta och är i regel ej godkända som vinterdäck i sverige.
Många kallar dock felaktigt friktions/dubbfria vinterdäck som "året runt däck", då man *får* köra med dom på sommaren i sverige(till skillnad mot dubbat). Men friktionsdäck är vinterdäck och är snudd på värdelösa på sommaren :P
av Recharged
#1517820
I USA och på andra kontinenter har begreppet funnits ett tag och brukar ofta kallas four eller all-season/weather tires - men de begreppen inkluderar ibland däck som aldrig är tänkta att köra med snö i. På senare tid har begreppen blivit mer och mer vedertagna i andra länder, även här i Sverige.

Mellantinget året-runt-däck är något som även Volvo har introducerat genom sina ”Recharge-däck”. Sen en tid tillbaka och enligt svenska bestämmelser ska beteckningen M+S (i någon form) följt av en alptopp (ibland även med en eller flera snöflingor) återfinnas på däcket som indikerar att det är godkänt för vinterväglag.

Däcktypen har enligt mig inga fördelar som på något sätt vägt upp nackdelarna av att säsongsskifta mellan hjul med sommar- och vinterdäck av god kvalité.
av rosefors
#1518055
Michelin crossclimate2 är ett åretrunt däck. Är 3PeakMountainSnowflake-märkt och fullt lagligt och brukligt på vintern oavsett vad någon annan säger (finns många som hävdar motsatsen). Brukar anses vara ett av de bättre, om inte det bästa allvädersdäcket och presterar i paritet med de flesta rena sommardäcken på sommarväglag.

Finns såklart däck som är mer eller mindre lämpade åt endera håll, men allvädersdäck har väl blivit bra på senare tid så att även världens säkraste bilproducent numera har börjat använda dom som standarddäck från fabrik.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1518057
Året runt däck betyder att dom är lika dåliga året runt.
av KalleJ
#1518067
De som marknadsför sig för att klara fyra säsonger. Har ofta 3PMSF märkning, så de är lagliga att köra på vintern.
Bättre än dubbfria vinterdäck på sommaren iaf.
https://www.dackleader.se/bildack-205-55-16/?s=G

https://www.dackleader.se/bildack/nexen ... 1h-1124577
https://www.dackleader.se/bildack/goody ... 1v-1438437
https://www.dackleader.se/bildack/hanko ... 4h-1252136
https://www.dackleader.se/bildack/bfgoo ... 1h-1396296

Känns som de inte är jättevanliga i Svenska däckbutiker.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1518081
Ett däck kan tyvärr inte vara bra på allt, utan är alltid en kompromiss av de egenskaper man eftersträvar. Tex ett problem som uppstår med åretruntdäck är att egenskaperna för att skapa bra grepp för snö och väta är tyvärr motpoler mot varandra. Detta vart nyligen tydligt i ett däcktest när testets budgetdäck(Pelas Snowmaster) visade sig märkligt nog vara bäst på grepp i snö, före alla premium märken. Men förklaringen kom vid testet för grepp i väta där däcket var i särklass sämst.

Gällande Volvos val av åretruntdäck så säger de samtidigt att om bilen ska användas på snö och is skall man byta till riktiga vinterdäck.
av Recharged
#1518117
ThomasT skrev: sön 06 nov 2022, 13:37Gällande Volvos val av åretruntdäck så säger de samtidigt att om bilen ska användas på snö och is skall man byta till riktiga vinterdäck.
Det stämmer. Fick tyvärr aldrig chansen att helt och hållet testa däcken under varierande förhållanden, utan främst på is, i snö och slask. Har gått in mer detaljerat kring upplevelsen i andra trådar och Volvos uttalande finns det såklart sanning i.

Fick förklarat för mig att de däcken har en ”sweet spot” - precis som andra däck - och den ligger runt 3-7 plusgrader ihop med vått underlag, ungefär. Något som därav kan överraska nya ägare av däcken men som är vana vid att säsongsskifta hjul kan vara ett snabbare slitage då däcken i vissa fall används året runt, slits mer under sommaren och att de ihop med det levereras med grundare djup.
av rosefors
#1518180
Man ska nog ha i åtanke två saker.

Utvecklingen har gått långt de senaste 10 åren. De flesta argument och ställningstaganden är baserade på kunskap om åretruntdäck för 10 år sen då de började bli vanliga och somliga gator i storstäderna introducerade förbud mot dubbade däck. Främst handlar det om inblandning av silikater som är mer temepraturbeständiga precis som moderna motoroljor är nuförtiden,

För det andra. Däckbranschen är livrädda för att konsumenter ska få för sig att ett och samma däck skulle vara fullt tillräckligt året om. Ponera vad det skulle innebära om folk slutade byta däck. Inga mer däckhotell. Inga mer däckbytardagar två gånger om året. Ingen mer försäljning av extra uppsättning vinterfälgar. Och kanske framför allt mindre möjlighet för bilhandlarna att få in kunderna i butikerna för kundvård för att kränga på dom mer grejer och/eller en ny bil. Den "billigaste" marknadsföringen är den som kan ske när kunden redan är på plats. Hela proceduren med vinterdäck är extremt viktig för hela branschen av den anledningen. Skulle folk sluta byta däck kommer det ruinera hälften av näringsidkarna i däckbranschen omgående och väldigt många handlare hade tappat en betydande mängd kundkontakt. Vad alla däckmänniskor säger om allvärdersdäck ska man därför ta med en stor nypa salt.

Jag rekommenderar alla att kolla upp tester och omdömen av Michelin Crossclimate2 som för närvarande är det överlägset bästa allvädersdäcket där finns. Kolla särskilt in TyreReviews och Engineering Explained som båda är väl renommerade kanaler på tuben och synat däcket. Jag har för övrigt själv inte CrossClimate2 på någon av mina bilar, men gjorde mitt bästa för att få tag på en uppsättning för nått år sen. Det gick inte att få tag på dimensionen jag behövde i EU då (235/40/R18) men jag var bra duktigt sugen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...