Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1519078
Det som jag ville se är ett ordentligt vintertest med CrossClimate 2 jämfört mot andra åretruntdäck som Volvos Recharge. För mig ser faktiskt CrossClimate 2 riktigt bra ut till just åretrunt och det hade varit intressant att även se hur det och andra däck i samma kategori beter sig på slask och is. Tycker det är synd att mönsterdjupet inte är djupare också.
av Recharged
#1519094
20FJan skrev:Tycker det är synd att mönsterdjupet inte är djupare också.
Stämmer det att djupet är 6,5 mm? Finns lite olika bud i tråden (och på internet) men just det måttet har jag hört flera gånger.
av KalleJ
#1519109
@robinb3rgsten Ja, det påstås det iaf.

Tråkigt att inte mönsterdjupet finns tillgängligt ifrån tillverkaren, inte alltid samma djup på alla versioner av däck av samma modell. Mina vinter har 8.6mm nya.
av rosefors
#1519138
robinb3rgsten skrev:Är de 6,5 mm nya?
Däcken är 10/32 nya vilket är 8mm och inget annat. Vi behöver inte killgissa när det redan finns referens med uppgifter i tråden.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
#1519139
Vidare är det uppenbart att det finns avvikelser i AutoBilds test. Här är en som påstås kört 5000 mil med sin uppsättning och ligger på straxx under 5mm där det är som sämst, vilket går i linje med vad andar har uppgett. Han har alltså slitit 3mm där det slitit som mest på 5000 mil. En omöjlighet med friktionsdäck. Knappt görbart med de flesta sommardäck heller.

av rosefors
#1519142
Samma snubbe med samma däck efter påstådda 8000 mil. Nere på 4mm nu. Eftersom dom används helårs är det väl ganska så snart dags att dumpa dom, men ändå. Han kan ljuga hur mycket som helst nästan och det kommer ändå ge bättre resultat än vad AutoBild påstått enligt KalleJ's tolkning av "slitage" kontra "miljöpartiklar".

av 20FJan
#1519147
rosefors skrev: sön 13 nov 2022, 12:24
robinb3rgsten skrev:Är de 6,5 mm nya?
Däcken är 10/32 nya vilket är 8mm och inget annat. Vi behöver inte killgissa när det redan finns referens med uppgifter i tråden.
Var det Pirelli Recharge som är 6,5? Vad är vanligast på åretruntdäck?
av rosefors
#1519151
20FJan skrev:
rosefors skrev: sön 13 nov 2022, 12:24
robinb3rgsten skrev:Är de 6,5 mm nya?
Däcken är 10/32 nya vilket är 8mm och inget annat. Vi behöver inte killgissa när det redan finns referens med uppgifter i tråden.
Var det Pirelli Recharge som är 6,5? Vad är vanligast på åretruntdäck?
Dom flesta sommardäck är 7-8mm nya och dom flesta vinterdäck 8-10 mm. Däck som ska fungera i snö behöver ha ett större mönsterdjup för att mönstret ska kunna ha tillräckligt med höjd att gräva ner sig i snön med för att kunna ta grepp. Grovt förenklat, den fundamentala skillnaden mellan ett däck som ger grepp i regn mot ett som ger grepp i snön är att det är sidan som pekar neråt om ger grepp i regn medan det är sidorna på däckmönstret vars yta är vinkelrät mot vägens yta(dvs normalen parallellt med horisontalplanet)som ger grepp i snö. Således, även ett vinterdäck bedöms i normala fall förlora grepp betydligt så fort det sjunker under 5mm, med ökad försämringstakt därefter.

Att ett nytt åretruntdäck skulle ligga på bara 6.5mm är därför rätt så osannolikt, men ska försöka ta fram referens för Pirellidäcken också
av Recharged
#1519214
rosefors skrev:
20FJan skrev: sön 13 nov 2022, 12:24 Var det Pirelli Recharge som är 6,5? Vad är vanligast på åretruntdäck?
Att ett nytt åretruntdäck skulle ligga på bara 6.5mm är därför rätt så osannolikt, men ska försöka ta fram referens för Pirellidäcken också
Hur gick det?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]