Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av specos
#1517243
Hej!

Köpte en icke-Volvo på distans för ett tag sedan. Noterade efter första tvätten att den är ganska blästrad på nedre delen av dörren. Möjligen skulle man kunna säga att den avviker från utlovat och gå på bilhandlaren (en av störres större) då jag har mailunderlag på att det inte finns något som avviker m h t mil och ålder (och särskilt om stenskott). Att jag skulle ha vållat så mycket stenskott på de få mil jag kört bedömer jag som helt uteslutet. Det är dock en annan fråga...

Hur som haver funderar jag på om det går att lacka enbart nederdelen av dörren med hyfsat (bättre än alla stenskott som lyser vita nu och bättre än med lackstift) resultat och rimligt pris? Det är ett skarpt veck ca 10-15 cm upp från dörrens nederkant. Som dörren är designad är också nederdelen (där stenskotten är) alltid mörkare på grund av att överdelen av dörren skuggar.

Jag bifogar en bild på hur dörren är designad.
dörr1.JPG
dörr1.JPG (15.78 KiB) Visad 2182 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1517251
@specos, Möjligen en "spotreapair", sök vidare på det och se efter om det kan vara något för dig
av specos
#1518052
Alla var inte överförtjusta i det. Om jag förstod saken rätt så ville de som ändå tyckte det kunde funka att lacka bara under vecket, köra ett lager klarlack på hela dörren. För att det inte skulle släppa vid skarven. Sen blir väl nyansskillnaden marginell men det bästa hade ju varit att bara hålla sig under vecket med både färg och klarlack om det håller. Jag får se hur jag gör, ska kika förbi nån firma till.
av rosefors
#1518054
Svenska lackfirmor är överlag jävligt oseriösa. Finns nästan ingen som lackar med övergång för att eliminera nyansskillader. Istället gör dom det jävligt lätt för dig och lackerar "hela dörren" eller hela panelen, och nästan alltid om det är ljusa nyanser, framför allt ljus metallic, ser det ut som skit efteråt.

Klart dom fan det går att klarlacka del av dörr, men tilltänkta skarven måste slipas med 800 eller vad dräkt är först för att sedan poleras upp igen när allt är lackat. Annars så kommer det självklart släppa.

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]