Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1517227
Det finns elektriska motorvärmare med termostat så att dom inte drar effekt i onödan. Jag tror att det var så här: Dom värmer till max 85° och bryter där. När temperaturen har sjunkit till 70° går dom igång igen.
(Jag garderar mig för att kunna minnas siffrorna lite fel, men det rörde sig om något motsvarande)
Dom uppgifter som jag har kollat på, slangvärmare, har dåligt eller oklara tabelluppgifter vilka modeller som har termostat. (I mitt fall DEFA. Ingen Volvo)
Är det någon här som vet att ni har elektrisk motorvärmare med termostat? Vad, i så fall skiljer det i pris på "med eller utan termostat" (i runda tal)?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517368
Är det då en kraftigare (högre effekt) värmare? Blockvärmare/slangvärmare eller en "vid sidan om" värmare? Cirkulations pump? En "vanlig" blockvärmare värmer ju aldrig upp motorn till någon högre temperatur, +30° typ. Beroende på yttertemperatur förstås.
av Rådlös
#1517483
Jag har fått fram lite svar på mina funderingar. Eftersom detta gäller DEFA så utgår jag från deras produkter. Dom slangvärmare som har en "extra fyrkantig fot" på själva burken, har en termostat. Dom kostar också uppåt 1000 kr!
Jag har bytt i min Ford Kuga från 300 Watt anliggningsvärmare (leveransmonterad) till 550 Watt slangvärmare. (En verkstad gjorde det för något år sedan) På verkstadsräkningen står det bara ett detaljnummer. Jag tänkte att jag skulle kolla DEFA's egna uppgifter om värmaren. DEFA är en mycket "hemlig" firma. Dom pratar stort om sina laddstationer till elbilar, men är ganska fåordiga om sina motorvärmare. När jag försökte kolla så hittade jag ingen uppgift om min slangvärmare. Den fanns endast som ett detaljnummer i en tabell. Ingen effekt eller andra uppgifter. Och inte heller om den hade termostat, men dom berättade rent allmänt att det finns värmare med termostater. Dom sa dock inte att "Modellserie XYZ eller annan identfikation har termostat". Jag frågade i stället en återförsäljare med "Kundtjänst" och han berättade lite mer.
Det är så här också: Om jag skriver in mitt regnummer på DEFA*s webbsida så säger den att jag skall ha en 300 Watt anliggningsvärmare. Det är naturligtvis en dator som är programmerad att svara så. Därför kan man inte ställa motfrågor efter t.ex alternativ. Men "min" bilverkstad fixade det på sina erfarenheter och valde den jag har nu. Anliggningsvärmaren sitter kvar där den satt. Eftersom det är standardkontakter var det ju bara att flytta kontakten med kabeln. Den gamla värmaren får vara som någon sorts reserv om det skulle behövas i en okänd framtid.
Mottagare och central för fjärrkontrollen av värmaranläggningen fanns med från början. Men det var nyligen som jag laddade ner appen till min mobiltelefon. Fjärrkontrollen jobbar med Bluetooth och fungerar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1524719
Hittade denna på AliExppress när jag letade efter annat. Just denna är med termostat och cirkulationspump. 3000W (lastbilar, entreprenadmaskiner) men det finns mindre. Kostar 337,64 sek inkl. EU Vat och frakt
2034316519-288786640.jpg
2034316519-288786640.jpg (236.24 KiB) Visad 5220 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1524733
Det var bara ett exempel på vad som finns. Använder du en denna typ av värmare behöver du ingen elektrisk kupevärmare. Dessa har ju schuko kontakt så det måste ju vara godkänt i bil. Dessutom sätter man ju oftast sladden från motorvärmaren direkt i vägguttaget, så gjorde jag förr i alla fall. Innan dom "svindyra" snabbkopplingarna "gjorde entré"
Dom flesta motorvärmarkablar är nog 2,5 mm² (16A, 3600W), i alla fal dom jag använt mig av. Det är oftast "stolparna" som är begränsade till 10A 2300W (2600W i 6 tim med trög säkring)
Skulle jag behöva 16A 230V hemma använder jag en sådan här "övergång", fast med en 16A Schukohona,h
Har 380V 16A 3-fas uttag i garaget
https://www.amazon.se/SIROX%C2%AE-adapt ... 0128&psc=1
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara motorn f&o[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]