Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
#1517075
Behöver nya vinterdäck till kärran då nuvarande är tokslut. Står och väljer mellan europeiska vinterdäck och nordiska från Hankook. Priset är typ densamma men lite olika egenskaper, lite billigare med de europeiska. Jag bor i södra Sverige så snö ser jag sällan, mest regn under vinterhalvåret och några fjälltrippar blir det inte med denna bilen.

Nå vad tycker ni man borde välja? Förstår att nordiska däck kan vara självklara för många, men Hankooks europeiska ska prestera bättre i särskilt regn från vad jag förstått.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517208
I södra Sverige är det som du säger dåligt med snö. Förra säsongen hade vi inte ens metrologisk vinter, det gick direkt från höst till vår den 15 februari. Dock kom det några dagar med med ordentligt vinterväder både i december och januari, snön och kylan var borta efter några dagar så det han inte räknas som metrologisk vinter. Här har mer (Västkusten och Skåne) bekymmer med svartis och blankis i gryning och skymning och mot det är det bara försiktighet och dubbdäck som gäller. Vi har alltid haft dubbdäck på båda bilarna, men på vår nya Subaru XV AWD E-motion -21 hade återförsäljaren inte dubbdäck, så frugan körde hela vintern utan dubb och det funkade. Så behöver du köra varje dag oavsett väder så är det dubb. Kan du vänta med att köra tills det är plogat och saltat behöver du inte dubb.
Vi jobbar inte längre så vi behöver inte köra, men hon blev "inkallad" (specialist sjuksköterska) den värsta dagen på hela säsongen när hela E6 stod stilla mellan Varberg och Hallandsåsen. Nu kör hon inte större vägar till sjukhuset, men det var drivor och bilar som stod fast i dom men hon körde försiktig förbi alla bilar och var en av få som kom fram från utanför staden. Subarun har (som få andra) ständig 4-hjulsdrift och betydligt högre markfrigång än hennes förra bil (som hon inte fått köra hemifrån med) en framhjuls driven VW Passat 1,8T -04
av S60FIN
#1517282
Personligen skulle jag nog välja nordiska vinterdäck även om det inte är någon vidare vinter där du bor, du kan ju plötsligt få för dig att besöka andra delar i landet
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1517304
Hade kört centraleuropeiska. Inte roligt att glida runt på nordiska i alldeles för hög temperatur 90% av tiden mot vad de är utvecklade för.
av KalleJ
#1517306
Grottar man ner sig i rysska forumen så gillar de Triangle PL01 Så nära nordiskt man kan komma med begränsad budget vad jag förstått.
Slita ut dyra mjuka nordiska vinterdäck på barmark i östra danmark eller Blekinge är nog inte vad jag hade valt heller ;-) Är man rädd för is är det dubbdäck som gäller ändå.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1517313
lennarte skrev:I södra Sverige är det som du säger dåligt med snö. Förra säsongen hade vi inte ens metrologisk vinter, det gick direkt från höst till vår den 15 februari. Dock kom det några dagar med med ordentligt vinterväder både i december och januari, snön och kylan var borta efter några dagar så det han inte räknas som metrologisk vinter.
Jag bor i nordvästra skåne.
Här hade vi gott om snö förra vintern. Jag skulle alltid välja nordiska eller dubbade.
Känns inte värt att chansa på att köpa något som inte är gjort för snö.
Jag har dock lyxen att kunna stanna hemma och jobba vid behov så jag kör alltid odubbade (då får man ju dessutom köra i tyskland :-D )
Användarvisningsbild
av Perra83
#1517382
Nu är det länge sedan typ 2016 men jag körde en eller två vintrar med Nokian WR G2 som inte är gjorda för Norden men jäklar dom passade mig perfekt. Skulle lätt köpa en nyare variant av dom. Bor norr om Örebro så det blir vinter här men nästan bart väglag ändå.
Användarvisningsbild
av sewen
#1517405
KalleJ skrev:Slita ut dyra mjuka nordiska vinterdäck på barmark i östra danmark eller Blekinge är nog inte vad jag hade valt heller ;-) Är man rädd för is är det dubbdäck som gäller ändå.
Slits dubbdäck mindre btw? Nån som vet?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1517435
Jag körde med Nokian WR A4 för några år sen på 235/45/17.
Tyckte de fungerade bra, de var stabilare än nuvarande Hakka R3 (235/40/18) som jag tycker är lite väl mjuka när det inte är ett flertal minusgrader.
För mig fungerar Nokian bra oavsett, så vem vet vad det blir nästa gång... :-)
av Recharged
#1517461
Det beror kanske lite på bilen i fråga. Vi har dubbdäck på två av bilarna och den tredje har vi inte hunnit skifta på än, den sistnämnda hade tidigare europeiska friktion och rullade då i södra Sverige. Vi bor vi inte mycket högre upp än så men föredrar dubbdäck i de flesta fall men jag hade ändå rekommenderat valt nordiska friktion av god kvalité i din situation. Jag har varit nöjd då jag kört med sådana och tyckt att europeiska friktion inte riktigt känns rätt om vintrarna.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]